לקראת שבת

הפסוק שאומרים בכל מיני רגעים חשובים, אבל יש לו משמעות אחרת

לא נאמר "יפוצו אויבינו", אלא "אויביך", כי השנאה כלפי עם ישראל איננה אישית - אלא שנאה לשכינה שבתוכנו. הרב עזרא שקלים מסביר מדוע כל מאבק של עם ישראל הוא לכבוד השכינה

הרב עזרא שקלים
הוספת תגובה
אא
(צילום: Elyasaf Jehuda/shutterstock)

בפרשת בהעלותך מתגלה עומק הקשר שבין הקב"ה לעם ישראל - קשר שאינו רק רגשי אלא ממש מהותי: מי ששונא את עם ישראל, שונא את ה'. כך מסביר הרב עזרא שקלים את הפסוק שאמר משה במדבר, "קומה ה' ויפוצו אויביך וינוסו משנאיך מפניך" - פסוק שנאמר בעת יציאת הארון לדרך, ושאותו אנו מזכירים בפתיחת ההיכל. מדוע לא נאמר "אויבינו ושונאינו"? כי השנאה לעם ישראל אינה שנאה רגילה - היא נובעת מהקדושה שבנו. לו היינו כיתר האומות - אוכלים טרפות, מחללים שבת ולא שומרים מצוות - לא היו שונאים אותנו. אבל עצם השמירה על התורה, על ברית המילה, על הזהות האלוקית - היא שמעוררת התנגדות. לכן, כשמשה רבנו פונה לקב"ה הוא אומר: זו מלחמה שלך, ריבונו של עולם - הם שונאים אותך דרך שנאתם אלינו.

והרעיון הזה מתגלה שוב בפרשת מלחמת מדיין - הקב"ה אומר למשה: "נקמת בני ישראל מאת המדיינים", אך משה אומר לפנחס: "נקמת ה' במדיין". כי באמת - המלחמות שלנו הן מלחמות קודש. אנו לא נלחמים עבור כבוד אישי או לאומי בלבד - אלא עבור כבוד שמיים. שנאת שומרי התורה, הן מצד אויבים מבחוץ והן לפעמים מתוך העם פנימה, אינה רק מחלוקת פנימית - אלא מחאה כלפי השכינה. ולכן, דווקא כשיש אהבת ה', נולדת אהבת ישראל ואהבת התורה. כשאנו מודעים לכך, אנו מבינים שכל מאבק על קדושת ישראל הוא חלק מהופעת שם ה' בעולם. כמו שאומר משה: "קומה ה'", כי כשאנו יוצאים - השכינה יוצאת איתנו, וכשנלחמים בנו - נלחמים בשכינה שבתוכנו.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי