החלה השבתת הרכבת הקלה בירושלים: הקו האדום יושבת עד סוף הקיץ
(צילום: Jose HERNANDEZ Camera 51/shutterstock)

חדשות בארץ

החלה השבתת הרכבת הקלה בירושלים: הקו האדום יושבת עד סוף הקיץ

למשך שלושה וחצי חודשים יופסק השירות בקטע המרכזי של הקו האדום בירושלים, לצורך חיבור למסילות הקו הירוק. רחוב יפו יושבת, יופעלו שאטלים, והעיר נערכת לעומסים כבדים

עמית רוזנברג
הוספת תגובה
החלה השבתת הרכבת הקלה בירושלים: הקו האדום יושבת עד סוף הקיץ
(צילום: Jose HERNANDEZ Camera 51/shutterstock)
אא

היום יחלו העבודות לחיבור מסילות קו הרכבת הקלה הירוק בירושלים - אשר עתיד לחבר את שכונת גילה בדרום עם קמפוס הר הצופים בצפון - למסילות הקו האדום הקיים, בנקודות שבהן נפגשים שני התוואים. החיבור הזה, הנחשב חיוני מבחינת פריסת התשתיות העירונית והרחבת רשת הרכבת, יגרור עמו השבתה חלקית וממושכת של אחד המקטעים המרכזיים ביותר בקו האדום: הקטע שבין תחנת גבעת המבתר לתחנה המרכזית, החוצה את רחוב יפו - עורק התחבורה הראשי של ירושלים.

המשמעות המעשית של השבתה זו, שתימשך שלושה חודשים וחצי, היא ביטול השירות בכל התחנות המרכזיות לאורך הציר, ביניהן גבעת התחמושת, שמעון הצדיק, שבטי ישראל, שער שכם, העירייה, יפו-מרכז, הדוידקה, מחנה יהודה והטורים. במסגרת תקופת ההשבתה, הקלה תמשיך לפעול רק בין נווה יעקב לגבעת המבתר, ואילו לשאר המסלול תינתנה חלופות שונות, בהן ארבעה קווי שאטלים חינמיים, תוספות שירות לקווים קיימים והפעלת קרון בודד בין התחנה המרכזית לבית החולים הדסה-עין כרם בתדירות של פעם בחצי שעה בלבד.

מבחינה תחבורתית, התקופה הקרובה צפויה להיות מאתגרת במיוחד: מדובר בחודשי הקיץ, עת שבה העיר מתמלאת בתיירים ובילדים בחופשה, והתנועה בעיר נמצאת בשיאה. שני חדרי מצב יופעלו לצורך ניהול התחבורה בעיר - האחד לניהול רמזורים והשני למעקב אחר פעילות התחבורה הציבורית. בנוסף, יופעל צי של עשרה אוטובוסים בכוננות שינוע מידית לנקודות עומס, על פי דרישת הסדרנים בשטח. אלא שהפעלה של אוטובוסים נוספים באזורים שכבר ממילא סובלים מעומסי תנועה צפויה להכביד עוד יותר על התחבורה העירונית.

השבתת השירות הנוכחית חמורה בהרבה מזו שחוותה ירושלים בפברואר האחרון, אז השבתה זמנית של חמישה ימים שיתקה את העיר ופגעה מדי יום בעשרות אלפי נוסעים. בין היתר נרשמו תלונות רבות על זמן המתנה ממושך, צפיפות באוטובוסים ותסכול גובר בקרב הציבור. הביקורת החריפה ביותר נשמעה מצד בעלי העסקים הפועלים לאורך רחוב יפו, שנאלצו לסגור מוקדם או לדווח על ירידה חדה בפדיונות. מלבד התחבורה הקלה, לא פועלת תחבורה ציבורית ישירה ברחוב עצמו, אלא רק ברחובות סמוכים - דבר שמחריף את הפגיעה.

יוסי סעידוב, מייסד עמותת "15 דקות", מתח ביקורת על כך שבזמן שהרכבת מושבתת אין חלופה תחבורתית ישירה לציר יפו. לדבריו, מדובר לא רק בשיתוק תחבורתי אלא גם בשיתוק כלכלי. "רחוב יפו הוא המרכז הכלכלי של ירושלים, השני בחשיבותו רק לדיזנגוף בתל אביב", אמר בעבר, "וסגירתו לתקופה כה ארוכה כמוה כסגירת כביש מספר אחת - רק שברחוב יפו נוסעים יותר אנשים ביום מאשר בכביש הזה".

בעקבות הביקורת שנשמעה בפברואר, הודיעה עיריית ירושלים כי תקיים שורת פעילויות תרבות ופנאי ברחוב יפו במהלך ההשבתה - כולל ירידים, שווקים ודוכנים - כדי להמריץ את התנועה ברחוב ולסייע לעסקים. עם זאת, עבור סוחרים רבים, מדובר בניסיון פיצוי שטחי וחסר אפקט ממשי.

אלון אליצור, בעל "בזאר אליצור" שפועל ברחוב יפו מזה חמישה עשורים, תיאר את התחושות בקרב בעלי העסקים כהרה גורל. "בהשבתה הקודמת ירדו הפדיונות שלי ל-20% מהרגיל, וכעת - עם שלושה חודשים של השבתה - אין לדעת מה יקרה. כבר עכשיו יש עסקים שמפטרים עובדים וחותכים ברכש מספקים. כל הסיפור הזה הוא הדבקת פלסטר על שבר", אמר. לדבריו, הבטחות הרשויות לאורך השנים לא קוימו, וכבר בעבר סבר כי התארכות הפרויקט נבעה מהתנהלות כושלת ומהעדר הקשבה אמיתית לקהילה העסקית.

גם בקרב סוחרי שוק מחנה יהודה, שמהווים את אחד ממוקדי המסחר המרכזיים בציר המושבת, נשמעת דאגה גוברת. בוועד הסוחרים מדווחים על היערכות לקראת תקופה קשה, ובוחנים צעדים אופרטיביים להתמודדות עם הירידה הצפויה במספר המבקרים.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי