לקראת שבת

הרב עזרא שקלים: "רק לב שאוהב – מסוגל להוכיח באמת"

הרב עזרא שקלים מסביר: תוכחה לא מתחילה במילים – אלא בלב אוהב ובכוונה טהורה. רק מי שמדבר מתוך אמת פנימית ויראת שמיים – דבריו נכנסים ללב השומע

עידו לוי
הוספת תגובה
אא
(צילום: shutterstock)

בפרשת קדושים ניתנת אחת ההוראות הקשות ביותר ליישום בחיים המעשיים: "הוכח תוכיח את עמיתך ולא תישא עליו חטא." אבל איך באמת מוכיחים אדם מבלי לפגוע בו? איך מעירים מבלי לשבור? הרב עזרא שקלים מתייחס לשאלה הזו באופן מדויק, רגיש ועמוק, ומבהיר: לא כל תוכחה נשמעת – תוכחה אמיתית מתחילה בלב אוהב.

לדבריו, התורה לא מתחילה ב"להוכיח", אלא במילים: "לא תשנא את אחיך בלבבך." זהו התנאי הראשון – אין מקום לתוכחה אם יש בלב שנאה. "הלב מרגיש את הלב," אומר הרב שקלים. "כמו שטיפות מים משקפות זו את זו, כך גם לב האדם מול לב חברו. אם תוכחה באה מתוך כעס, קנאה, או רצון לשלוט – גם אם היא עטופה במילים יפות, היא לא תיכנס לשום מקום."

בהמשך דבריו הוא מזכיר את דמותו של אהרן הכהן – אוהב השלום ורודף השלום. "לפני שאתה מדבר עם אחרים על שלום – אתה צריך להיות אוהב שלום באמת. מי שמוכיח אחרים צריך לאהוב את הבריות, להרגיש אכפתיות אמיתית. רק אז הם יכולים לשמוע אותו."

אך מעבר לכך, הרב שקלים מציב רף אישי ברור למוכיח: הוכח – את עצמך.
"אי אפשר להוכיח אחרים אם אתה עצמך לא פועל באותם תחומים. אולי לא הגעת לשלמות, אבל לפחות אתה שואף, מתאמץ, מאמין באמת בדברים שאתה אומר. כשזה כך – גם זה עובר ללב השני."

לדבריו, תוכחה שלא מתקבלת – היא לא רק בעיה של השומע, אלא לעיתים סימן שבלב המוכיח יש פגם. "אם האדם שמולך כועס, מתרחק או שונא אותך אחרי התוכחה – כנראה שלא דיברת ממקום טהור מספיק. אולי אפילו לא התכוונת לרעה, אבל הלב חש בזה."

הרב מסיים בדבריו של שלמה המלך: "סוף דבר הכל נשמע, את האלוקים ירא ואת מצוותיו שמור – כי זה כל האדם." לדבריו, חז"ל לימדו: מי שיש לו יראת שמיים – דבריו נשמעים.
"כשאדם מדבר מיראת שמיים, מהלב – זה נכנס ללב. לא כי הוא משכנע, אלא כי הוא אמיתי."

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי