הרלב"ד מזהירה: 100 הרוגים צפויים בחודשיים הקרובים בתאונות דרכים
תאונת דרכים. (צילום: DigitalPen / shutterstock)

חדשות

"100 הרוגים צפויים בחודשיים הקרובים בתאונות דרכים"

בוועדת ביקורת המדינה נחשפו נתוני זוועה: 493 הרוגים ב-2024, חוסר בניידות, אכיפה דלה, ותקציב מגוחך. "המדינה לא נערכת לקטל בכבישים"

מאיר פרץ
תגובה אחת
הרלב"ד מזהירה: 100 הרוגים צפויים בחודשיים הקרובים בתאונות דרכים
תאונת דרכים. (צילום: DigitalPen / shutterstock)
אא

במהלך דיון טעון במיוחד של הוועדה לביקורת המדינה בכנסת שנערך היום (שני), התריע יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), ניצב בדימוס יורם הלוי, מפני המשך הקטל בכבישים - והציג תחזית קודרת: "אם נמשיך כך, 100 הרוגים נוספים יירשמו רק בחודשיים הקרובים. מרץ 2025 היה החודש הקטלני ביותר מזה שני עשורים".

הוועדה דנה במסקנות דוח מבקר המדינה לשנת 2024 בנושא תאונות הדרכים. על פי הנתונים שנחשפו: בשנת 2024 נהרגו 493 בני אדם, מתוכם 157 הרוגים כבר בשבועות הראשונים של 2025; תקציב הרלב"ד כיום עומד על 60 מיליון שקל בלבד, לעומת 300 מיליון לפני 15 שנה; מתוך תקציב זה, 30% מוקצים למשרד החינוך, ולא נשאר כמעט דבר לפעולות ליבה של אכיפה והסברה.

ח"כ מיקי לוי, יו"ר הוועדה, קרא להכריז מצב חירום לאומי: "אנחנו הולכים לשבור שיא שלילי - 500 הרוגים בשנה. הנזק המצטבר הוא 20 מיליארד שקל. זו לא גזירה משמים - זה בידינו!".

יו"ר הרלב"ד הלוי לא חסך במילים: "יש כאן מחדל של חוסר הרתעה מוחלט. בריונות, נהיגה בהשפעת סמים, הסחות דעת - בלי ענישה אפקטיבית. בישראל 85% מהאכיפה היא ידנית - בעולם זה הפוך. פשוט אין כסף".

גם ניצב חיים שמואלי, ראש אגף התנועה, התריע: "אנחנו בחוסר של 200 ניידות בכל משמרת. בפועל יש לנו רק 250 ניידות ליממה - כשצריך 450. המתנדבים שלנו מוכנים לעלות לשטח - אין להם רכבים. אמצעי אכיפה דיגיטליים נתקעים בבירוקרטיה של שנים".

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה, ניסה להסביר: "יש תוכנית לאומית להצלת חיים בעלות של 20 מיליארד שקל. אנחנו לא מפרסמים אותה כי אין לה תקציב ישים. האוצר לא משתף פעולה. בינתיים אנחנו משקיעים בכבישים מועדים לפורענות - זה לא מספיק".

הזעקה האנושית בדיון הייתה של אסתר שחר, אם לילדה שנפצעה באורח קשה בטיול שנתי: "נהג שלא שמר מרחק, שכבר עשה תאונה פעמיים - נשאר על הכביש. הילדה שלי מרותקת למיטה. איך זה קורה? למה נהגי הסעות לא נבדקים על עברם? זה פשע".

במהלך הדיון קראו הח"כים פה אחד להקים רשות אכיפה מרכזית, לגבש תוכנית חירום רב שנתית, ולהפסיק לגלגל אחריות בין משרדים.
 

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי