לא רק מדע: גם חז"ל הזהירו מפני "מסך" שמרחיק ילדים מהעולם האמיתיחמישה גופים רפואיים מובילים פרסמו מכתב חריף: ילדים בגיל הרך לא צריכים להיחשף למסכים כלל. העדויות בשטח מטרידות – עיכובים בדיבור, בעיות רגשיות וקשיים חברתיים הולכים ומתרחבים.
(צילום: True Touch Lifestyle /shutterstock)

בריאות

לא רק מדע: גם חז"ל הזהירו מפני "מסך" שמרחיק ילדים מהעולם האמיתי

חמישה גופים רפואיים מובילים פרסמו מכתב חריף: ילדים בגיל הרך לא צריכים להיחשף למסכים כלל. העדויות בשטח מטרידות - עיכובים בדיבור, בעיות רגשיות וקשיים חברתיים

אלעד צור
הוספת תגובה
לא רק מדע: גם חז"ל הזהירו מפני "מסך" שמרחיק ילדים מהעולם האמיתיחמישה גופים רפואיים מובילים פרסמו מכתב חריף: ילדים בגיל הרך לא צריכים להיחשף למסכים כלל. העדויות בשטח מטרידות – עיכובים בדיבור, בעיות רגשיות וקשיים חברתיים הולכים ומתרחבים.
(צילום: True Touch Lifestyle /shutterstock)
אא

מול תופעה הולכת ומתרחבת של ילדים המבלים שעות ארוכות מול מסכים - במעין תחליף שקט להורים עייפים - יוצאת כעת אזהרה תקיפה ממקור בכיר. חמישה מהגופים הרפואיים המרכזיים בצרפת פרסמו השבוע מכתב פומבי המזהיר: ילדים בגיל הרך לא צריכים להיחשף כלל למסכים דיגיטליים - כך דווח בעיתון הגרדיאן הבריטי.

לפי עמדת המומחים, צפייה ממושכת במסכים - לרבות טלוויזיות, טאבלטים, טלפונים חכמים, משחקי מחשב ומסכים אינטראקטיביים בגני הילדים - עלולה לגרום לפגיעות חמורות בהתפתחות המוח, ולהותיר השפעות בלתי הפיכות לטווח הארוך.

בשטח, העדויות הולכות ומתרבות. אנשי צוות בגני ילדים, רופאים ומומחי התפתחות מדווחים על עלייה מדאיגה במספר הילדים הסובלים מעיכוב שפתי, קושי בריכוז, בעיות זיכרון, תנועתיות יתר ואי-יציבות רגשית - תופעות הקשורות, לפי ההערכות, לחשיפה מוקדמת למסכים.

המכתב מציין כי הפגיעה איננה רק קוגניטיבית - אלא גם חברתית ונפשית. ילדים שנחשפים למסכים במקום לאינטראקציה אנושית מפתחים פחות מיומנויות בין-אישיות, וכתוצאה מכך נפגעת יכולת ההשתלבות שלהם במסגרות חינוכיות. ההשפעה חמורה במיוחד בקרב ילדים ממשפחות מוחלשות, שם פעמים רבות מדובר גם בחוסר גישה לחלופות חינוכיות מסורתיות - מה שמעמיק את הפערים החברתיים הקיימים.

לאור הממצאים, קוראים הרופאים והמחנכים לאמץ גישה פרואקטיבית של הפחתת זמן מסך כבר מהשלבים המוקדמים. במקום מסכים, מציעים המומחים שורת חלופות פשוטות אך משמעותיות: קריאה בקול, משחק חופשי, יצירה, משחקי קופסה, תנועה ומפגשים חברתיים - כבסיס להתפתחות בריאה ויציבה.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי