שם האדם
לקבלת הקהל מטעם ערוץ 2000, הגיע השבוע יהודי תלמיד חכם. לאחר שהוא שטח בפניי את סיבת בואו – ובסייעתא דשמיא גם קיבל כמה וכמה עצות על פי השמות שהוא הציג – המשכנו לשוחח בעניין שמות האדם.
מכיוון שהשבוע נקבע מטעם המדינה יום מיוחד לזכר נרצחי השואה הי"ד, הוא שאל כבדרך אגב מה דעת ההלכה בנוגע למתן שם על קדושי השואה.
אז נקדים ונאמר שיש מרבותינו שאמרו שמותר ואף מצווה להקים שם תחת אותם קדושים. כשנשאלו מה עם החשש שהשם ישפיע על גורל הקרויים, ענו: "עושה מצווה לא יאונה לו דבר רע".
מרן הגאון הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל התיר לשואל לקרוא לבתו הקטנה על שם סבתו שנרצחה באושוויץ בקיצור ימים. זאת, משום כל החשש שבגללו נוהגים להימנע מלקרוא על שם מישהו שנספה באסון, "הוא רק במקרה של יחיד, והשואה הנוראה היא צרת רבים". כן גם הייתה דעת מרן הגאון רבי חיים קניבסקי זצ"ל, והביא כן בשם אביו, מרן הגאון רבי יעקב ישראל קניבסקי זצ"ל – ה"סטייפלר".
בשו"ת "אגרות משה" לגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל, הציע לחלק בין מי שנהרג בקיצור ימים – אך לא בצורה טראגית, כגון שלא קם משנתו אך באופן כללי חייו היו טובים – לבין מי שנהרג באסון. והביא ראייה ממה שנוהגים העולם לקרוא על שם שלמה המלך ושמואל הנביא, אך נזהרים בשם "ישעיהו" שמזלו היה רע. ושם ייעץ הרב לשנות קצת מהשם המקורי, ואפילו שינוי אות אחת מסלק את החשש.
האדמו"ר רבי מנחם מנדל שניאורסון מלובביץ' סבר שבקריאת שם על הורים אין חשש – משום שמצוות כיבוד הורים תגן בעדו. והראשון לציון הרב מרדכי אליהו הציע במקרה כזה לתת שם נוסף.
"השנה לא תגיעו לרשב"י? אנחנו נהיה שם בשבילכם!" לחצו כאן עכשיו למסירת שמכם!
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו