
הלכות שבת

ב"שולחן ערוך" (אורח חיים סימן רע"א) נפסק שאין מקדשים על יין פגום, כלומר: אם שתה אדם מן היין שבכוס הקידוש - או אפילו רק לגם מעט מן הבקבוק או הכלי שבו נמצא היין - נחשב מה שנשאר בו ל"פגום", ואינו ראוי לקדש עליו לכתחילה. הסיבה לכך היא משום שיין שממנו שתו נחשב כפחות במעלתו ואינו נאה לכבוד מצוות הקידוש.
לכן, כאשר רוצים להוסיף יין לכוס הקידוש מבקבוק שכבר שתו ממנו, ראוי תחילה לשפוך מעט יין חדש לתוכו - ובכך "לתקן" את הפגימה. בנוסף לכך, יש להיזהר שלא לקדש על יין שהיה מגולה, כלומר שעמד גלוי במשך זמן ללא השגחה. מעבר לחשש הטכני, מובא בשם האר"י הקדוש שאחת הסיבות לכך היא שהיין בקידוש מסמל את היין המשומר לצדיקים לעתיד לבוא - יין סגולי, טמיר וגנוז, וממילא ראוי שגם בעולם הזה נקדש על יין מהודר, שלם, שמור ומכובד.
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו