הקלדה במקלדת. "לא מפעיל את המוח"
הקלדה במקלדת. (צילום: Lazy_Bear, שאטרסטוק)

בריאות

המחקר שאחריו גם אתם תרוצו לקנות דף ועט

מחקר חדש באוניברסיטת NTNU גילה כי הקלדה במחשב מחדדת הרבה פחות את המוח שלנו, מאשר כתיבה ביד. "יצירת האותיות השונות מאלצת את המוח שלנו לעבוד", הסבירה מנהלת המחקר

י. נפתלי   
הקלדה במקלדת. "לא מפעיל את המוח"
הקלדה במקלדת. (צילום: Lazy_Bear, שאטרסטוק)
אא

מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת "Frontiers in Psychology" מגלה כי הקלדה במקלדת לעומת מחשב, הרבה פחות מחדדת את המוח האנושי. 

במחקר שנערך באוניברסיטה הנורבגית למדע וטכנולוגיה, בחנו את הפעילות המוחית של 36 סטודנטים. הממצאים הראו תוצאות חד משמעיות לזכות כתיבה ביד, בהשוואה לכתיבה במחשב או במכשירים הסלולריים. 

בתחילת הניסוי, נתבקשו הנבחנים לכתוב מילים באמצעות עט דיגיטלי על מסך מגע או להקליד אותן במקלדת. החוקרים הקפיצו על המסך שמולם מילים כמו "קיפוד" או "יער", ונתנו 25 שניות לכתוב או להקליד את המילה - שוב ושוב. 

256 האלקטורדות שחוברו לקרקפת של הסטונדטים תיעדו את גלי המוח שלהם. את תנועת האותות החשמליים ואת פעולת העצבים. הממצאים, איך לומר, היו חד משמעיים.

"כתב יד מפעיל כמעט את כל המוח בהשוואה להקלדה במקלדת, שכמעט ולא מפעילה את המוח כלל", אמרה אודרי ואן דר מיר, מנהלת המחקר ופרופסור לנוירופסיכולוגיה ב-NTNU. לדבריה, המוח לא מאותגר במיוחד כשאנחנו לוחצים על מקשי המקלדת, לעומת יצירת האותיות ביד.

המחקר מצא שכתיבה ביד דורשת תקשורת בין קליפת המוח החזותית, החושית והמוטורית. אנשים שכתבו עם העט הדיגיטלי נאלצו לדמיין אותיות, ואז להשתמש במוטוריקה העדינה שלהם כדי לשלוט בתנועתם בעת הכתיבה.

"כאשר אתה צריך ליצור אותיות ביד, האות 'A' תיראה שונה לחלוטין מהאות 'B' ודורשת דפוס תנועה שונה לחלוטין", הסבירה הפרופסור ואן דר מיר. לעומת זאת, בעת הקלדה המקשים נראים לרוב אותו הדבר.

מחקר משנת 2017 מאוניברסיטת אינדיאנה גם הצביע על כך שכתיבה ביד יכולה לקשר בין מיומנויות חזותיות ומוטוריות, מה שעשוי לעזור לילדים לזהות טוב יותר אותיות.

עם זאת, עדיין אין תשובה חד משמעית לגבי השאלה איפה כדאי לרשום הערות כדי לזכור אותן טוב יותר. יש מחקרים שמצביעים כי כתיבה על נייר בכתב יד הובילה להצלחה במבחנים, ויש מחקרים שהוכיחו ששימוש במחשב נייד מסוגל לעזור למשתמש בו להבין ולזכור את המידע טוב יותר.

"קשה גם לדעת אם או כיצד יהיה אפשר לתרגם את הפעילות המוחית במחקר החדש לשיפורים אמיתיים בלמידה או בזיכרון", אמר ראמש בלסוברמניאם, מדען מוח מאוניברסיטת קליפורניה, שלא היה מעורב במחקר.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי