אין מתנות חינם. ההשתדלות היא חלק מהתהליך
(צילום: Ground Picture/shutterstock)

לקראת שבת

אין מתנות חינם. ההשתדלות היא חלק מהתהליך

אברהם אבינו יוצא לחפש מקום קבורה עבור שרה אשתו. כשהוא מגיע לעם החתי הם מציעים לו כל מקום שיבחר - בחינם. משום מה, אברהם מסרב בתוקף להצעה "הנדיבה"

ר. דניאל   
0
אין מתנות חינם. ההשתדלות היא חלק מהתהליך
(צילום: Ground Picture/shutterstock)
אא

השליחות בראי הפרשה - חיי שרה

דוד ואברהם מסרבים לקבל מתנות חינם

שרה אימנו מסתלקת מן העולם ואברהם אבינו יוצא לחפש חלקת אדמה ראויה לרעייתו. "במבחר קברנו קבור את מתך איש ממנו את קברו...", כשאברהם מתחיל את מסעו אצל החתים הם עונים לו שיקבור אותו היכן שרק יחפוץ, בחינם אין כסף.

כשאברהם מוצא את החלקה הראויה לשרה, שהיא המקום הידוע, מערת המכפלה, הוא מנהל משא ומתן עם עפרון החתי על התשלום. הוא לא מוכן לקבל מתנות חינם, אברהם מתעקש לשלם את מלוא הסכום על המערה החפצה.

רש"י מסביר את ההתעקשות של אברהם כשאומר "אשלם כל שוויה".

אותו הדבר, מזכיר לנו רש"י, קרה גם בימי דוד המלך. הייתה מגפת דֶבֶר בעם ישראל שהמיתה שבעים אלף מהעם. כאשר הגיע המלאך המשחית לירושלים, סמוך לגורן ארונה היבוסי, עצר אותו ה' ממלאכתו.

דוד מתחנן, מבקש מה' שיעצור את המגפה הקשה שנחתה על העם שלו, כי הוא זה שחטא, הוא צריך להיות זה שיקבל את העונש. ביום ההוא נגלה אליו הנביא ואומר לו להקריב מזבח בגורן. גם במקרה הזה דוד מתעקש לקנות את מקום המקדש בכסף כדי שתעצר המגיפה. ואת כל הר הבית ומקום המקדש קונה דוד ב- 600 שקלי זהב.

אברהם ודוד מתעקשים לשלם בכסף מלא על קניינם, אברהם רואה בזה הכרח נפשי, ודוד רואה בכך זלזול בקורבן עצמו, קורבן שעולה לה' בלא תשלום – הוא קורבן חסר.

הקדושה יכולה להיות במקום שהקריבו עליו – כמו הר המוריה.

כל השתדלות שלנו היא הקרבה - ללא קשר לתוצאה

הרבי מקוצק אומר שיגעת ומצאת תאמין, אם יאמר לך מישהו "יגעתי ולא מצאתי, התאמצתי בלי סוף ללמוד השקעתי שעות ולא הצלחתי" - חז"ל מבקשים: אל תאמין לו. למה?

כי עצם היגיעה היא המאמץ, היא הכנת הכלי לקבלת השפע. נניח אדם שזוכה בלוטו, הוא לא יודע איך להכיל את הזכייה הזאת, אין לו כלי מתאים הוא לא התאמץ לקבל כלום, והוא פשוט אחרי כמה זמן עלול לאבד את הכסף שהוא ציפה לו כל כך הרבה זמן.

הקב"ה רוצה שנעשה את המאמצים האלו למרות כל הקשיים בדרך, כמו שאדם מתפלל על מישהו מהמשפחה שלו שיצליח או שיבריא, בתפילה שלו הוא בונה כלי לשפע, לברכה.

לעומת זאת בעולם שלנו רואים רק השגיות, הצלחות בשטח. מודדים אדם לפי תוצאות, אם הוא עובד בעבודה ראויה או לומד מקצוע נחשק, מגיע מבית מבוסס אז הוא נחשב מוערך. אבל אצל הקב"ה גם ההשתדלות המזערית ביותר מוערכת, כי האדם נמדד לפי המעשים, לפי כוחותיו.

אברהם אבינו מכתת רגליים ומחפש את המקום המתאים לקבורת אשתו. הוא לא מחפש רק "לזכות" במקום הנחשק, אלא רוצה להשאיר את זה אצלו לדורי דורות.  

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי