סוכות

מגלות לגאולה: כיצד קרב אהרן את הבריות ומה הקשר לענני הכבוד?

אהרן הכהן נהג לקרב כל אדם ולתת לו תקווה, אפילו את החוטאים הגדולים והרחוקים. בזכותו זכו ישראל לענני הכבוד, שהיוו השתקפות חומרית לפועלו של אהרון ולחג סוכות. הרב אייל אונגר

ת. כהן   
0
אא
(צילום: John Theodor/shutterstock)

חג סוכות מזכיר לנו כי ענני הכבוד הגיעו לבני ישראל בזכות אהרן הכהן.  

מדוע ענני הכבוד הגיעו בזכות אהרון הכהן? 

סוכות - הסוכות מזכירות את ענני הכבוד, ואילו ענני הכבוד הם בזכות אהרון, שהיה מקרב את הבריות אל התורה על ידי כך שכאשר אדם חטא, הגיע אליו אהרון ומקרב אותו אליו למרות כל החטאים, ומחזיר אותו לדרך הישר.  

איך אהרון קירב בני אדם? 

הגישה של אהרון היתה שחטאים שאדם חוטא הם רק בגדר הרובד החיצוני שלו.  

מהי משמעות ה"לבושים" של הנפש? 

"אל תראוני שאני שחרחורת, ששזפתני השמש" - כשאדם חוטא הוא לא באמת בגדר האני האמיתי שלו, אלא החטא נעוץ במחשבה של האדם, בדיבור ובמעשים שלו, אך לא כוח הבחירה שלו.  

כמה בחירה יש לאדם בחייו? 

כוח הבחירה עשוי להשתנות תמיד. האני האמיתי הוא מעל למחשבה, הדיבור והמעשים שלנו. אם האדם מודע באמת לכוח הבחירה שלו, הוא תמיד יכול להחליף את הלבושים (מחשבה, דיבור ומעשה) שלו.  

איך מתמודדים עם הרגלים שליליים? 

אהרון למעשה רצה להעביר מסר לעם, שאכן חטא הוא חטא והוא נחשב תמיד לחיסרון, אך אחריות על אופן הפעולה שלנו אנחנו חייבים תמיד לקחת ולפעול לתיקון. תמיד אפשר לתקן ולהשתנות, אין ייאוש ויש תקווה - וזה בדיוק המסר שרצה להעביר אהרון לעם. 

איך אדם יכול להשתנות?  

על ידי הידיעה שכל מה שהוא נפל וחטא בו, זה הרובד החיצוני שלו, אך הפנימיות יכולה להתקדם ולצמוח ממקום של חטא למקום של שינוי ותיקון, על ידי כוח הבחירה. 

אהרון הכהן דאג תמיד להזכיר לאדם שהחטאים שלו נובעים מהרובד החיצוני שלו, ולכן אסור לו לתת לעבר שלו להגביל את עתידו, מכיוון שיש לו כוח בחירה יותר מאשר מחשבה, דיבור ומעשה. בזכות פועלו של אהרון הגיעו ענני הכבוד שתפקידם היה לגהץ ולחדש את בגדיהם של בני ישראל. כיצד הכל מתחבר? הרעיון הפנימי של אהרון היה למעשה לחדש את הבגדים הנפשיים של האדם מחשבה, דיבור ומעשה), ולכן - כנגד השינוי והשיפור של הלבוש הפנימי של עם ישראל, הגיעו ענני הכבוד וחידשו את הבגדים החומריים, בזכות פועלו של אהרון הכהן - בשביל להראות את ההשתקפות החומרית של העשייה הרוחנית שהקפיד עליה כל כך אהרון.  

מדוע חג הסוכות מתקיים בדיוק אחרי הימים הנוראים, וכיצד אחרי תשובה מתוך יראה, מגיעה גם תשובה מאהבה? 

בכך נעוץ העומק של כל הרעיון בחג הסוכות - השמחה. אחרי הימים הנוראים עשינו תשובה מתוך יראה, והזדונות הפכו לשגגות. כעת הגיע הזמן לעשות תשובה מהירה שתוביל לשמחה - שמחה אמיתית בסוכה, בגלות, בדירת ארעי, ובשינויים בחיים שנגלה דרכם שתמיד יש בחירה לאדם מעבר למה שהוא רגיל לפעול ולאורח חייו ביומיום.  

איך נבחר בשמחה גם בתוך תהליך השינוי שאנחנו חווים? 

גם בגלות הקשה ביותר קיימת השמחה, כי יש לאדם בחירה מעבר לרבדים החיצוניים שעל פיהם הוא פועל, וזוהי עוצמתו האמיתית. העוצמה הגדולה הזו הטמונה בכוח הבחירה, היא זו שמייצרת שמחה פנימית אמיתית ונוטעת בנו תקווה לעתיד. שנזכה תמיד לבחור בטוב ובדרך הישר, אמן כן יהי רצון. 

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי