יהדות

לא יעזור כלום? "כל יהודי יעבור 10 ניסיונות בהם הכל סגור"

בחלק קטן מן השיעור שהיה אמר הרב יאשיהו פינטו כיצד יש להתמודד עם הניסיונות שהאדם יעבור ועובר בחייו, דרכם נמשל לאברהם אבינו, שגם הוא עבר עשרה ניסיונות. ומדוע דוד המלך רצה לעבור ניסיון קיומי נוסף?

ישי דריקס   
0
אא
הרב יאשיהו פינטו. (צילום: באדיבות המצלם)

איך להתמודד עם הניסיונות?

הרב יאשיהו פינטו על עשרה הניסיונות הקיומיים העוברים על כל אדם בימי חייו. בשיחה מרגשת של הרב פינטו בארה"ב, אמר האדמו"ר רבי יאשיהו:

"כל יהודי בחייו יעבור עשר תקופות שהכל סגור בחייו, בדומה לאברהם אבינו שעבר עשרה ניסיונות. כמו שנתן לראות בעקדת יצחק שנאמר: "והאלוקים ניסה את אברהם", היכן שנכתב "אלוקים" זוהי מידת הדין, ואילו היכן שנכתב שם ה' המפרש זוהי מדת הרחמים.

הקב"ה ניסה את אברהם אבינו "וירא את ה' מרחוק", אברהם אבינו ראה את אלוקים מרחוק והכל נראה קשה עד בלתי אפשרי.

כך גם כל יהודי עובר עשרה ניסיונות קיומיים.

ניסיון קיומי הוא מצב בו הכל חתום וסגור, לאן שלא יפנה ההרגשה היא נוראית, תחושה שאין דרך מילוט מהבעיה הזו, וכאשר זוהי התחושה כל ניסיון לפתרון הבעיה או הצרה יעשה את הניסיון יותר מורכב ומסובך, ישנו רק פתרון אחד לעשות השתדלות שכלית ולבכות לה' שיושיע אותו.
הרב יאשיהו פינטו. (צילום: באדיבות המצלם)

אם אדם לא עובר ניסיון קיומי ידע האדם שחלון שנשבר לעולם יהיה שבור, ניסיון קיומי יכול להיות זמן קצר כמו דקה עד מספר שעות ויכול להיות שנים, כמו ניסיון אברהם אבינו שהקב"ה ביקש ממנו "לך לך מארצך ממולדתך ומבית אביך", הניסיון הקיומי הזה ארך כשישים שנה לערך.

בנוסף ישנם נסיונות יומיומיים שהם פחות כבדים ומהותיים בחיים. עוצמת הניסיון הקיומי תלויה בכוחו הנפשי והרוחני של האדם, אין הגדרה מובהקת או רשימה המייחדת מהו ניסיון קיומי.

עשרה נסיונות קיומיים עובר כל יהודי בחייו, דוד המלך ביקש מהקב"ה: אני רוצה להעלות חובה זו לאחד עשר ניסיונות קיומיים, כבר צלחתי עשרה ניסיונות קיומיים, אני מבקש עוד ניסיון קיומי אחד.

ענה לו הקב"ה אינך מסוגל לעמוד בעוד ניסיון קיומי. דוד המלך הפציר בהקב"ה וענה לו: "נסני נא בזאת". לאחר הפצרות רבות מדוד המלך, הסכים הקב"ה לנסות אותו בניסיון קיומי נוסף על עשרת הנסיונות שעבר.

העמידו הקב"ה בניסיון עם אשת אוריה החתי, לאחר הניסיון הקיומי החל דוד המלך לבכות לה': "השיבה לי ששון ישעך ורוח נדיבה תסמכני",  ונאמר בספרים הקדושים שכל האומר דוד חטא אינו אלא טועה.

מדוע נלחם דוד לקבל עוד ניסיון קיומי, וה' מנע ממנו לצלוח את הניסיון?

במידה שדוד היה מצליח לעבור עוד ניסיון קיומי, הניסיון האחד עשר זה היה מחייב כל יהודי לעבור אחד עשר ניסיונות קיומים במקום עשרה שמחויבים כיום.

ובעשרה נסיונות קיומיים קשה לנו להתמודד ולעמוד באותם ניסיונות. לכן ה' חסם את דוד ונכשל בכדי שלא יחייב גם אותנו באחד עשר ניסיונות.

יאשיהו פינטו

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי