חנוכה

"כל אחד והאמת שלו" - האם אתם נוהגים לומר כך? תבדקו שוב

אנחנו טועים לחשוב לא פעם שהאמת שלנו היא הנכונה וזו טעות עמוקה בתפיסה. אז היכן נמצא שורש הבעיה ואיך זה מתקשר אל היוונים? הרב אייל אונגר מסביר. צפו בתכניתו "לגעת בנפש" בימי ב' ב-22:00

הרב אייל אונגר   
0
אא
(צילום: fizkes/shutterstock)

בני אדם מאמינים וטועים לחשוב שלכל אדם יש את האמת שלו. זו טעות מבסיסה, מכיוון שהאמת האמיתית ואי אפשר להטיל בה ספק, שהרי היא אחת ויחידה. נכון ומדויק יותר לומר שלכל אדם הרגשות והצרכים שלו אך לא כל אחד והאמת שלו.

אמת זו לא מערכת שנוצרה מכוח הצרכים והרצונות של האדם אלא היא מושג אובייקטיבי. אובייקטיביות לא קיימת אצל בני האדם. מדוע? מכיוון שלכל אחד יש את ה"נגיעות" האישיות והצרכים המותאמים לו. זה לגיטימי ומבורך וכך בדיוק בנויים בני האדם אך זה לא הופך זאת לאמת.

אמת יש רק אחת ובני אדם לא יכולים לייצר אותה מכיוון שהם לא אובייקטיבים. האמת היא לא יחסית אלא מוחלטת. מה שלא מוחלט וניתן לשינוי אלו הרגשות והצרכים שלנו המשתנים מן אדם לאדם ועליהם לעומת האמת, ניתן לנהל דיון ואף להתווכח. היוונים נלחמו על כך שעמ"י אמרו: "אנחנו עוסקים בתורתך" - מה שהפריע באמת ליוונים זה לא עצם העובדה שהיהודים ישבו וילמדו תורה, אלא שיקבעו שהתורה היא האמת היחידה, שהיא תורת אמת. מבחינתם הרי כל אחד והאמת שלו.

 אנחנו עוסקים בתורה שהיא לא עוד סתם תרבות נחמדה, היא אסופה של דברי אמת צרופים וקדושים מהבורא יתברך, מי שאמר והיה העולם. בני אדם מחזיקים בלא מעט אידיאולוגיות ותפיסות אך לעומת התורה הקדושה, אותן תפיסות נוצרות מן הצרכים והרצונות של בני האדם, זו לא אמת שבני אדם צריכים להתיישר אליה.

לכן נכון לומר שכל אחד והצרכים שלו אך לא כל אחד והאמת שלו. על אמת לא ניתן להתווכח. היא אבסולוטית ולא ניתנת לשינוי. זו הזדמנות מיוחדת עבורנו להודות לה' יתברך על אמת צרופה, על כך שאנו ילדיו ולנו ניתנה התורה הקדושה - האמת היחידה. תודה אבא.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי