סין מוכרת רכבים במחירי רצפה, וישראל בבעיה מול ארה"ב
רכבים נוסעים. (צילום: שחר יערי, פלאש 90)

חדשות

סין מוכרת רכבים במחירי רצפה, וישראל בבעיה מול ארה"ב

עם מלאים תקועים, צניחה בביקושים ומכסים שעשויים לטלטל את העולם - הרכב הסיני מתפשט בישראל במחירים נמוכים חסרי תקדים, ומשרד האוצר ממשיך לשמור על עמימות

מאיר פרץ
הוספת תגובה
סין מוכרת רכבים במחירי רצפה, וישראל בבעיה מול ארה"ב
רכבים נוסעים. (צילום: שחר יערי, פלאש 90)
אא

שוק הרכב הישראלי ניצב בפני אחת התקופות הסוערות שידע בעשור האחרון. אחרי רבעון ראשון שבו התחזיות התנפצו בזו אחר זו, גוברות ההערכות כי שוק הרכב המקומי נכנס לשלב של טלטלה עמוקה - תחת צילו של גל סיני חסר תקדים, מדיניות ממשלתית מעורפלת, שינוי בטעמי הציבור, ועתיד לא ברור בשוק העולמי.

על פי הנתונים, ישנה ירידה של 19.9% ביבוא רכבים ברבעון הראשון של 2025; מלאים של מעל 100 אלף כלי רכב - רובם חשמליים - שתקועים אצל היבואנים; ושינוי דרמטי בהתנהגות הרוכשים, שמעדיפים רכבי פלאג־אין סיניים זולים על פני רכבים חשמליים "טהורים".

תחילת 2026 צפויה להביא איתה שלושה מהלכי מיסוי שישפיעו כבר בשנה הנוכחית. בראשם: העלאה צפויה במס הקנייה על רכבים חשמליים ומס נסועה של 15 אגורות לק"מ. אך האוצר שומר על שתיקה - ייתכן שבמטרה לעודד יבוא מוקדם של רכבים שיניב למדינה מיליארדים. אלא שהפעם הציבור לא נוהר לקנות, בין היתר בשל מלאים כבדים וירידה בביקושים.

בינתיים, שוק הליסינג נושא תקווה חלקית עם כוונה להרחיב את הטבת שווי השימוש לרכב חשמלי - אך גם כאן, אי הוודאות שולטת.

המהלך הדרמטי ביותר מתרחש מהכיוון הסיני. ברבעון הראשון של השנה נמכרו בישראל כ־5,000 כלי רכב פלאג אין מתוצרת סין, חלקם במחירים נמוכים חסרי תקדים. השבוע, בתערוכת שנחאי, נחשפו עשרות דגמים חדשים, וביניהם קרוס אוברים יוקרתיים עם מאות כוחות סוס בפחות מ־25 אלף דולר, ומכוניות סדאן חשמליות עם סוללות גדולות במחיר התחלתי של 14 אלף דולר בלבד.

החדירה הסינית לא עוצרת רק בפלח החשמלי - גם רכבי בנזין פשוטים כמו דגם הסופר־מיני של MG שהוצע בפחות מ־120 אלף ש"ח - מציבים את יצרני אירופה, יפן וקוריאה באתגר קיומי.

ברקע, מדיניות המכסים החדשה של ממשל טראמפ טורפת את הקלפים. יבואנים ישראלים כבר מזהים הזדמנות: מאות אלפי כלי רכב אמריקניים שנתקעו עקב המהלך, עשויים למצוא בישראל שוק יעד זמין. במקביל, העלויות החדשות על יצרנים באירופה ובאסיה מאיימות לשנות את מאזן הכוחות העולמי.

המשקיעים והיבואנים מתכוננים לתרחישים בעייתיים: אם המלאים לא יתפנו - יצטרכו לשווק את הרכבים בהפסדים. אם מדיניות המס לא תתבהר - הצרכנים ימשיכו להמתין. ואם הסינים ימשיכו להציע רכבים עם מפרטים עילאיים במחירים מגוחכים - לשוק הרכב הוותיק לא יהיה מענה.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי