
מענה ההלכה העולמי

דניאל ויהודה היו חברים ותיקים. כשדניאל החליט למכור את רכב האספנות הנדיר שלו, מסוג "קאדילק אלדורדו" מודל 75, הוא ידע שרק יהודה, המכור לנוסטלגיה ובעל ידע במכונאות, יוכל להעריך אותו באמת.
"אני מוכר, אבל בתנאי," אמר דניאל בערב בו סוכמה העסקה, "אני מוכן לוותר על הקאדילק שלי רק אם תוכיח לי שאתה ראוי לו."
"ומה התנאי?" שאל יהודה,
"התנאי שלי," הכריז דניאל בחיוך שובבי, "הוא שעד סוף החודש תצליח לפתור את חידת 'ארבעת הצריחים' שמופיעה בכרך ה-12 של הספר 'מבוא לתורת המספרים' של פרופסור סמית'. אם תביא לי את הפתרון המלא, הרכב שלך. אם לא - העסקה מבוטלת, והפיקדון יוחזר."
יהודה התמוגג מצחוק, בטוח שזו בדיחה. "נו באמת, מה הקשר בין קניית הרכב לפתרון מתמטי?"
"זה תנאי יחיד ובלעדי לקיום העסקה," התעקש דניאל. "זו ההוכחה שאתה מחויב לדברים בצורה בלתי רגילה, בדיוק כפי שהרכב הזה דורש מחויבות."
יהודה, נלהב מהרכב ומבלי לחשוב הרבה על מורכבות התנאי, חתם על ההסכם שכלל את התנאי המפורש והמוזר.
בחודש שלאחר מכן, ניסה יהודה לפתור את החידה, וגילה שזה בעיה רצינית שאין לה פתרון מוסכם בעולם המדעי,
בסוף החודש, דניאל התקשר. "נו, ידידי? יש פתרון?". יהודה נאנח, מובס. "אתה יודע שזה בלתי אפשרי. אז למה עשית את זה?". ענה דניאל "הסכם הוא הסכם, יהודה. רציתי לראות עד כמה תילחם. אם אין פתרון, התנאי לא התקיים, ולכן הרכב נשאר שלי".
האם לדעתך יש תוקף הלכתי לתנאי שאי אפשר לקיימו?
תשובה:
באופן עקרוני יש זכות הלכתית לאדם להחליט באיזה תנאים הוא מוכן למכור או לקנות חפץ, ולכן המכירה תהיה תקיפה רק אם יתקיים התנאי, אבל אם התנאי לא יתקיים את המכירה בטילה,
אבל יש להקפיד על הלכות התנאים והם: 1 שיהיה תנאי כפול, כלומר לומר בפירוש מה יקרה אם יתקיים התנאי ומה יקרה אם לא יתקיים התנאי. (אם תעשה כך וכך אני ימכור, ואם לא אני לא מוכר)
2- קודם לומר את הצד החיובי בתנאי, (אם תעשה כך וכך אני אמכור לך, ולא להתחיל אם לא תעשה אני לא מוכר)
3- תנאי קודם למעשה (אם תעשה כך וכך אני אמכור לך, ולא אני אמכור אם תעשה).
4- שהתנאי לא יסתור את מעשה המכירה עצמה (כגון אני מוכר לך בתנאי שזה יישאר שלי).
אבל כל זה כאשר הוא מתנה תנאים הגיוניים שניתן לקיימם, אבל אם הוא התנה תנאי שאי אפשר לקיים אותו, אז ההלכה קובעת שהמכירה קיימת והתנאי בטל (אפילו שמבחינה הגיונית היה מקום לומר שכיון שהתנאי אינו ניתן ליישום זה מראה שהוא לא באמת התכוון למכור, בכל זאת ההלכה לא כן אלא המכירה קיימת והתנאי בטל).
ולכן אם באמת הקונה יוכיח שלא היה שום אפשרות לקיים את התנאי אז החפץ יישאר ברשותו אפילו שלא קיים את התנאי.
התשובה מאת הרב אביאור אברהם יפרח שליט"א, מורה צדק בבית ההוראה של הגאון הרב אופיר מלכא שליט"א.
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו