סוכות

למה שמחת תורה היא יותר מסיום קריאת התורה? הגילוי שמאחורי החג

הרב אייל אונגר, ראש כולל "יגדיל תורה", מסביר כיצד הסיום משנה אותנו: כל שנה אנחנו חוזרים על אותו פסוק, אבל אנחנו כבר אחרים לגמרי, עם הבנה חדשה, עומק מחודש ושמחה רוחנית

הרב אייל אונגר
הוספת תגובה
אא
(צילום: David Cohen/Flash90)

המדרש אומר שכאשר שלמה המלך קיבל את בשורת החכמה, שהקב"ה ימלא אותו בחכמה, הוא עשה סעודה. על כך אומר המדרש: "שעושים סעודה לגומרה של תורה", למרות שהוא רק קיבל חכמה.

מה משמעות הרעיון?
בשמחת תורה, בגומרה של תורה, עיקר השמחה איננה רק על כך שסיימנו לדעת - אלא גם על כך שזכינו שהלב והנפש נפתחו לקלוט את דבר ה'. לכן מסיימים את התורה ומיד מתחילים שוב מבראשית.

הסיום של התורה הפך אותנו לחכמים וקדושים יותר; לכן אנו יכולים שוב ללמוד את התורה, והפעם עם עומק וגישה חדשה.

שלמה עשה סעודה כי הבין שכשאדם זוכה לחכמה, זו כמו לידה מחדש. זו שמחה רוחנית - לא על הידיעה שכבר הושגה, אלא על עצם היכולת להבין בעתיד יותר טוב ויותר עמוק.

כך גם בגומרה של תורה: הסיום הוא לידת מדרגה חדשה בתורה. כל שנה האדם חוזר על אותו פסוק - אבל הוא אחר לגמרי, ותורתו מאירה לו באור חדש.

סיימנו את התורה, ואנו כעת פתוחים ללמידת תורה באור חדש.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי