יהדות

הגאון הרב יאשיהו פינטו זעק על האסונות הקשים שפקדו את עם ישראל

בדמעות ובקול רועד דיבר הרב על האלמנות והיתומים, החטופים ועל הכאב שמרעיד את הלבבות וקרא לעם ישראל להתעורר בתשובה לקראת הימים הנוראים

עידו לוי
תגובה אחת
אא
הגאון הרב יאשיהו פינטו בדרשה מצמררת על האסונות הקשים שפקדו את עם ישראל (מתוך עמוד הפייסבוק של הרב יאשיהו פינטו)

אמש, בדרשה מיוחדת לרגל הימים הנוראים, נשא דברים הגאון רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א והתייחס לצרות הרבות שפקדו את עם ישראל בשנה החולפת. דבריו היו רצופים בכאב ובתחנונים אל בורא עולם, יחד עם מסרים של אמונה עמוקה והתחזקות לקראת השנה החדשה.

הרב פתח ואמר כי השנה שחלפה הייתה מהקשות ביותר: "כמה ילדים צעירים מתו, כמה עדיין נמצאים בשבי בידי אויבינו. אנחנו מתפללים שיכניס ה' רחמים בליבם של השובים ולא יתעללו באנשים הנמצאים בידיהם." הרב תיאר את המציאות העגומה: לוויות רבות, יתומים, אלמנות, והמון צער שכבר כמעט התרגלנו אליו ואיננו שמים לב לגודל האסונות.

בכאב קרא הרב: "ריבונו של עולם, עד מתי? עד מתי אמהות יבכו על ילדיהן? עד מתי חברים יישבו ויכאבו על אובדן יקיריהם?" עם זאת הדגיש הרב כי הכל נובע ממידת הרחמים של הקב"ה, ואנו כעבדים נאמנים מקבלים את הדין באהבה ובהכנעה. יחד עם זאת התחנן: "הקדוש ברוך הוא, תן לנו מיתוק הדינים, תן לנו רחבת הדעת, תקל מעלינו את הכובד."

הרב ציין כי אין אדם בישראל שיכול לומר שחייו מתנהלים בשלמות, כולם מתמודדים עם קשיים - בפרנסה, בבריאות, במחשבות ודאגות. הוא קשר זאת לקריאת פרשת "כי תבוא" שבה מופיעות הקללות הקשות ביותר. "בפרשת בחוקותיי מופיעות ארבעים ותשע קללות, ואילו בפרשת כי תבוא יש תשעים ושמונה, כפול ומכופל," אמר. "משה רבנו בסוף ימיו כתב אותן כדי להזהיר את עם ישראל."

הרב הסביר את טעמן של הקללות: "עזרא הסופר תיקן שנקרא פרשת כי תבוא לפני ראש השנה כדי לומר תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה. על ידי הקריאה אנו מעבירים את הקללות לשנה שעברה ומייחלים ששנה חדשה תיפתח בברכות."

בהמשך ביאר הרב פינטו כי הקללות הן חלק מברית בין הקב"ה לעם ישראל. "הקב"ה נתן לנו את ארץ ישראל ואת התורה, ובתוך כך כרת איתנו ברית. כמו שני שותפים שעושים חוזה: אם שומרים את ההסכם זוכים לטובה, ואם מפרים אותו חלים קנסות ועונשים." לדבריו, הקללות שבפרשת בחוקותיי מתייחסות לחורבן בית ראשון, ואילו בפרשת כי תבוא מדובר על חורבן בית שני בידי הרומאים, עד החורבן שאנו חווים עד היום.

הרב הדגיש כי הקללות הן חלק מהחוזה הנצחי שבין ישראל לאביהם שבשמים. "מי שישמור את התורה והמצוות יזכה לברכות רבות - גשמים בעיתם, שמחה והצלחה. מי שלא יקיים חלילה, ימצא עצמו תחת הקללות." הוא הוסיף כי לא תמיד התוצאה היא מיידית, לפעמים היא מתממשת אחרי שנים רבות, אך היא חלק בלתי נפרד מן הברית.

לסיום חזר הרב ואמר כי עלינו לזכור תמיד שהחיים והמוות, הברכה והקללה - כולם בידינו. "הקב"ה כרת איתנו ברית מאז מעמד הר סיני. אם נקיים את התורה, נזכה לחיים טובים ומלאי ברכה. ואם נתרחק חלילה, בהסכם יש גם צד קשה. הבחירה בידינו".

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי