לקראת שבת

הרב עזרא שקלים: "באשר הוא שם - כך הקב"ה מחשיב את האדם"

בדרשה על פרשת כי תצא מסביר הרב עזרא שקלים את ההבדל בין בן סורר ומורה לישמעאל: הקב"ה רואה את ליבו של האדם, ואם הרצון הוא לטוב – נחשב מיד כמי שכבר תיקן את דרכיו

הרב עזרא שקלים
הוספת תגובה
אא
(צילום: NicoElNino/shutterstock)

בדרשתו על פרשת כי תצא, התייחס הרב עזרא שקלים לדמותו של בן סורר ומורה ולמסר העמוק הטמון בה לגבי כוחה של התשובה. לדבריו, מהפרשה אנו למדים על הדרך בה הקב"ה מקבל את מי שחוזר בתשובה - "מייד מוחל את העוונות, פותח דף חדש, אפילו שעדיין לא הוכחנו את עצמנו".

הרב שקלים הסביר: בן סורר ומורה, שמוזכר בפרשה, מתואר כילד "רע מאוד", שאוכל בשר רב, שותה יין וממרה את פי הוריו. למרות ניסיונות לשוחח איתו ולתקן אותו - הוא לא מקשיב. התורה פוסקת עליו: "נידון על שם סופו - ימות זכאי ואל ימות חייב". כאן מתעוררת שאלה גדולה: הרי הילד עדיין לא הרג ולא פגע באיש, כיצד ניתן לדון אותו כבר עכשיו למיתה?

כדי לענות על כך, הרב שקלים השווה למקרה אחר בתורה - ישמעאל בן אברהם. לאחר שגורש מביתו, היה ישמעאל עובד עבודה זרה וגרם לבעיות רבות, אך כשהבין את דרכו, בכה וחזר בתשובה. אז נאמר: "כי שמע אלוהים אל קול הנער באשר הוא שם". מלאכי השרת הזכירו לקב"ה שבניו עתידים להצר לישראל, אך תשובתו הייתה ברורה: "אני דן את האדם לפי מצבו עכשיו, לא לפי מה שיעשה בעתיד".

לדברי הרב שקלים, כאן טמון הסוד: הקב"ה מסתכל על לב האדם. אם ליבו ומחשבתו נתונים לטוב - הוא נחשב צדיק. אם מחשבתו ורצונו נתונים לרע - הוא כבר נידון על פי אותו רצון. "באשר הוא שם - איפה שהלב והמחשבה, שם אתה נמצא", אמר הרב.

מכאן מגיע גם חיזוק עצום לנושא התשובה: "כשאנחנו עושים תשובה ומתחרטים, ומקבלים על עצמנו באמת שנהיה טובים, הקב"ה מחשיב אותנו כאילו כבר קיימנו את כל הדברים הטובים. כבר נחשבים צדיקים גמורים, ונחתמים מאז לחיים טובים ושלום".

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי