לקראת שבת
אחד האיסורים המפורסמים בתורה הוא איסור לקיחת שוחד: "ושוחד לא תיקח, כי השוחד יעוור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים". רבים סבורים כי איסור זה נוגע לדיינים בלבד, בבית דין ובדיני ממונות. אמנם ודאי שזו משמעותו הראשונית, אך הרב עזרא שקלים מדגיש כי האיסור חל על כל אחד ואחת מעם ישראל.
כולנו עלולים להיות משוחדים. כיצד? חז"ל מסבירים כי "שוחד" הוא צירוף של שתי מילים: "שהוא חד" - כשהאדם חושק בדבר מה, מתאווה או מתרגל אליו, הוא הופך להיות חד ומחובר אליו. במצב כזה האדם אינו מסוגל לקבל החלטה אובייקטיבית ונכונה. השוחד הפנימי משבש את צורת החשיבה, וגורם גם לאדם צדיק ובעל מידות לטעות.
הרב שקלים מסביר כי תופעה זו מלווה את האדם בכל תחומי החיים:
אנשים ממשיכים לאכול מאכלים שאינם בריאים אף שהם יודעים בשכל שאינם נכונים.
אחרים מתווכחים לשווא, גם כשהטעות בולטת, מפני שהם מונעים מנקמה, מקנאה או מתחושת כבוד.
יש מי שממשיכים לעשן, על אף שכולם יודעים את הנזק הבריאותי החמור.
בכל המצבים הללו האדם "משוחד" מרצונותיו ורגשותיו, ולכן אינו רואה את האמת.
להמחשת הדברים, מביא הרב שקלים את הסיפור על הש"ך - רבי שבתאי כהן, מחבר ספר "שפתי כהן". באחת הפעמים היה לו דין ודברים עם אחד מבני עירו, והוסכם להעביר את הדיון לעיר אחרת, שם לא הכירו את הש"ך עצמו. הדיין שם, שלא ידע מי ניצב מולו, פסק נגד עמדתו של הש"ך על סמך פסיקה שפורסמה בספר... ספרו של הש"ך עצמו.
הש"ך נדהם: כיצד שכח פסיקה שכתב בעצמו? התשובה ברורה - הוא היה משוחד. ברגע שהאדם מעורב אישית, גם אם הוא חכם וצדיק, דעתו עלולה להתעוות.
כיצד ניתן להתמודד עם עיוורון זה? הרב שקלים מייעץ לפנות לאדם חיצוני - אדם שאוהב אותנו אך אינו קשור ישירות לעניין. הוא יוכל להדריך, להציע עצה טובה ולהאיר את האמת מבלי להיות מושפע משוחד רגשי.
המסקנה ברורה: השוחד אינו מוגבל רק לדיינים. כל אחד מאיתנו נדרש לבחון עצמו, להיזהר מהשפעת הרגש על שיקול הדעת, ולחפש תמיד את נקודת האמת.
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו