נפלאות הבריאה
בלב השטחים הירוקים של האי הצפוני בניו זילנד, שוכן לו אחד מפלאי הבריאה – מערות ואיטומו (Waitomo Caves). זהו קומפלקס תת-קרקעי אדיר ממדים, שפרוס בו עולם שלם של מנהרות, זחילות, אולמות אבן מסותתים ונהרות תת-קרקעיים. המערות ידועות בעיקר בזכות תופעה טבעית נדירה: תולעים זוהרות (Glowworms) הפולטות אור כחול-ירקרק – שמעניקות למערה מראה חלומי, כמעט על-טבעי, כמו שמיים זרועי כוכבים בלב האדמה.
אך מלבד היופי הגלוי לעין, מדובר באתר שמעורר גם התבוננות עמוקה – תרתי משמע. הרי המערה, על פי מקורותינו, איננה רק חלל פיזי – אלא גם סמל. מקום של הסתר, של חיפוש, של מעבר מן החוץ אל הפנים. והמפגש הזה – בין חשכת האדמה לבין קרן האור הבוקעת ממנה – מעורר לא רק השתאות אסתטית, אלא גם השראה רוחנית.
המקום שבו האור פוגש את החשכה מעולם לא היה רק תופעה גאולוגית. במסורת היהודית, "מערה" היא הרבה מעבר למחסה. החל ממערת המכפלה – שבה נטמן היסוד האנושי של האומה – ועד מערת רבי שמעון בר יוחאי, שהפכה לבית מדרש של סוד, עמקות והתחברות לקודש דווקא מתוך ההסתר.
במערות ואיטומו, דווקא העין המערבית, החילונית, נעצרת על הפלא הפיזי: על הנטיפים, הקריסטלים, האשליה האופטית. אך יהודי שנכנס למערה כזו – עשוי להרגיש כאילו הוא שב לחיקו של עולם קדום. עולם שבו האדם אינו עומד במרכז, אלא מתבונן בביראה על מקום שלא דרכה בו רגל אנוש במשך דורות, והכול בו אומר: יש בורא שחתם את יצירתו באותות – גם במעמקים.
רש"י בפירושו לתורה מזכיר לא פעם את המערה כמרחב של בידוד שמוביל להתגלות. אברהם אבינו קנה מערה – לא רק כמקום קבורה, אלא כפתח לעולם הנשמה. רשב"י נאלץ להסתתר במערה – אך דווקא שם התגלה לו סוד תורת הסוד. המערה היא מקום של שתיקה – ושם, אומר המדרש, מדברת הנשמה.
ההגעה למערות ואיטומו פשוטה יחסית – אך הכניסה אליהן מחייבת ליווי מקצועי. הסיור כולל שיט רפסודות מתחת לאדמה, דריכה על קרקע לחה ואפלה, ושהות ארוכה באולמות שמהדהדים כל לחישה. התולעים הזוהרות שמאירות את תקרת המערה, משוות לה מראה שמימי – אך דווקא כאן, בתחתיות האדמה, אתה חש כאילו אתה במרום.
ולמה דווקא כאן נולדת התחושה הזו?
המקובלים מדברים על כך שלפעמים, דווקא כשאדם מנותק מהמולת החיים, מהשמש, מהרעשים – הוא יכול להתחבר לנקודת שקט פנימית, שהיא-היא מקור התחייה. כמו שתולעת הזוהר הקטנה – בתוך האפלה – פולטת אור שמאיר את הסובב, כך גם בנפש: דווקא מתוך חשכת המבחן, צומח ניצוץ ההבנה.
המערה היא מרחב זמני. אדם לא חי בה. הוא שוהה שם כדי לגלות – ואז יוצא משם מואר. בתרבות הפופולרית, המערה נתפסת לעיתים כמעוז של סוד, קסם, או סכנה. אך במסורת היהודית – היא מרחב התבוננות, מקום לידת התשובה.
מערות ואיטומו מזכירות לנו שגם בימינו – כשהכול מואר, מתועד, מצולם – יש עדיין מקום שבו האדם צריך לעצור, לשתוק, ולהתמסר לנפלאות הבריאה. המערה מלמדת אותנו דבר עמוק על עצמנו: שהשקט, החושך והעומק אינם אויבים – אלא שערים.
את כלה? זה קללל מזמינים עכשיו ערב הפרשת חלה קדוש או חוג בית >>> לחצו כאן!
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו