
שבועות

תיקון ליל שבועות הוא סדר לימוד ייחודי, הכולל קטעים נבחרים מהתורה, הנביאים, הכתובים, המשנה והקבלה. המקור למנהג מצוי כבר בזוהר הקדוש, שם נכתב על חכמי הקבלה שהיו נוהגים להישאר ערים כל הלילה ולעסוק בתורה בליל החג.
הסדר כולל, בין השאר, קטעים מההתחלה והסיום של כל פרשה בתורה, קטעי פתיחה וסיום מספרי נ"ך, משניות נבחרות, חלקים מספר הזוהר, וכן את רשימת תרי"ג המצוות. המנהג רווח ברוב הקהילות, אם בלימוד משותף לפי הסדר הקבוע, ואם בלימוד אישי בבית המדרש.
המקור ההיסטורי למנהג מבוסס על מדרש המספר כי בליל מתן תורה, עם ישראל בחר ללכת לישון. משה רבנו נאלץ להעירם עם בוקר, רגע לפני ההתגלות האלוקית. כתיקון לכך, קיבלו על עצמם לדורות שלא לישון כלל בליל חג השבועות, אלא להישאר ערים ולעסוק בתורה.
בחסידות מוסבר כי בני ישראל באותו לילה ביקשו להכין עצמם לרוחניות המתעלה דווקא דרך השינה - מתוך תפיסה שנשמה מנותקת מהגוף יכולה להגיע לגבהים נעלים. אלא שמתן תורה לא נועד להתרחש רק בעולמות עליונים - אלא לחבר בין שמים לארץ, בין הרוחני לחומרי, ועל כן ההכנה הנכונה היא דווקא פעולה גשמית וערנות מלאה.
סדר התיקון עצמו אינו מאפשר לימוד עיוני מעמיק, אלא מדגיש את עצם הקריאה במילים ובאותיות של התורה. בכך הוא מבטא את עצם הקדושה שבהתגלות האלוקית של מתן תורה - לא רק את תוכן המצוות, אלא את עצם הקשר שבין הבורא לעם ישראל.
גם היום, בכל קהילה ובית מדרש, ממשיכים יהודים לשבת וללמוד בליל חג השבועות - לא כטקס ריטואלי בלבד, אלא כהצהרה מחודשת על הזיקה העמוקה והנמשכת לתורה.
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו