נפלאות הבריאה
במזרח הרחוק של רוסיה, בלב סיביר האכזרית, שוכנת נקודה כמעט דמיונית על פני הגלובוס – עיירה קטנה בשם אומיאקון, שבה חיים כ־500 תושבים. זהו המקום הקר ביותר על פני כדור הארץ שבו מתקיימת התיישבות קבועה, מחוץ ליבשת אנטרקטיקה. בשיא החורף, הטמפרטורות במקום יורדות לעשרות מעלות מתחת לאפס – והחיים ממשיכים, כבשגרה.
העיירה עטופה כולה בשלג תמידי – שמיכה לבנה ששוטפת את כל קווי המתאר של החיים: הבתים, הרחובות, העצים, ואפילו התחנות הציבוריות. המראה מהפנט ומקפיא לב בעת ובעונה אחת. זוהי הקפאה של הזמן, תרתי משמע – אך גם סמל לאיתנות נדירה, כמעט קדומה.
החורף באומיאקון נמשך כמעט שבעה חודשים, בין אוקטובר לאפריל – ובמהלכו הטמפרטורות נעות לעיתים סביב מינוס 50 מעלות צלזיוס. בחודש טבת או שבט, כאשר בארץ ישראל חוגגים את חנוכה או מתכוננים לט"ו בשבט, חג האילנות, תושבי אומיאקון מתמודדים עם מציאות הפוכה לחלוטין: אין עלים, אין פריחה, ואין אדמה רכה – רק קיפאון מתמשך, שעות אור קצרות, ולילה ארוך במיוחד. בשיא הקור, השמש שוקעת כבר לפני שלוש בצהריים.
מה מביא אדם להישאר במקום שכזה? מה מניע משפחות לחיות בתנאים קיצוניים כאלו – ללא תחבורה ציבורית סדירה, עם מגבלות על מים, חימום, תנועה, ושגרת חיים בסיסית?
אולי זו הכוח שמגיע מהשגרה, אולי זו האהבה לקרקע אבות, ואולי – כמו שראינו לא אחת גם בעמנו – דווקא הקיום בתנאים בלתי אפשריים הוא זה שמוליד את האנשים החזקים ביותר.
חז"ל אומרים במסכת אבות: "לפום צערא אגרא", כלומר – כגודל הקושי, כך גודל השכר. והרי אם כך, תושבי אומיאקון – באורח חייהם העיקש, הפשוט, והמחזיק מעמד – משמשים משל חי ליכולת האדם לשאת קור, בדידות והתמודדות – מבלי לאבד תקווה.
השלג האינסופי מעניק לעיירה חזות של ניקיון, אך גם של השתקה – דממה רכה ועוצמתית. במבט תורני, אפשר לראות בשלג הסמיך הזה לא רק כיסוי פיזי, אלא גם רמז למושג הכפרה וההיטהרות.
הנביא ישעיהו מבטיח: "אם יהיו חטאיכם כשנים – כשלג ילבינו". אולי אין מקום בעולם שממחיש את הפסוק הזה כמו אומיאקון – עיר לבנה בקצה האנושי, שמזכירה שגם כשנדמה שהכול קפוא, טמון בתוכו פוטנציאל לגאולה רכה, נקייה, בלתי צפויה.
אם בני אדם מסוגלים לחיות שם – להתפלל, לגדל ילדים, לשמוח – בתנאים שמזג האוויר בהם הוא כמעט אנטי־אנושי, הרי שגם אנחנו יכולים להתמודד עם עומסים פחות דרמטיים כאן בארץ – אם רק נביט פנימה, אל הכוחות שניתנו לנו.
הם חוסמים את הרוח בסמרטוטים, מדליקים אש כדי לבשל ולחמם, אבל בעיקר שומרים על אורח חיים פשוט, מחובר, נטול עודפים. אולי יש בזה משהו מעולם ה"חסד" היהודי – לראות את הפשטות כחסד, ולא כחיסרון.
וכפי שנאמר בפרקי אבות: "חכם הלומד מכל אדם". ואולי גם מכל מקום.
"השנה לא תגיעו לרשב"י? אנחנו נהיה שם בשבילכם!" לחצו כאן עכשיו למסירת שמכם!
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו