מיסטיקה וקבלה
בימי ספירת העומר אנו נוהגים אבלות על פטירתם של 24,000 תלמידי רבי עקיבא. ברצוני להביא בפניכם נקודה מאוד מעניינת בעניין שם האדם:
הפוסקים דנו, בנוגע לכתיבת "גט" וכן בענייני כתובה, כיצד כותבים את השם "עקיבא" – האם עם ה' בסוף או א' בסוף. שאלה שנשמעת קטנה, אך היא כבדת משקל: טעות אחת קטנה– והגט עלול להיות פסול, והזוג לא יידע על כך לעולם – ורק אפשר לדמיין את הנזק שיקרה מכך.
כדי להכריע בשאלה, בדקו חכמינו בתלמוד הבבלי ובספרים הקדמונים, ומצאו שלפחות 20 פעמים מסתיים השם עקיבא באות א' מאשר באות ה'. מצד שני, בכל התלמוד הירושלמי כתוב "עקיבה".
אז מה ההלכה? ובכן, לפי רוב הפוסקים, צריך לכתוב ב־ה'. יש פוסקים שכתבו שצריך לתת שני גיטין ממש, אחד ב־א' ואחד ב־ה'. מי שקוראים לו עקיבא הוא קצת בבעיה, אז אולי זו סגולה לשלום בית.
אספר לכם סיפור: בהקדמה לספרו, כתב רבי יצחק בן משה מווינה, מחכמי הראשונים, שהיה לו צער גדול מהספק ההלכתי סביב כתיבת השם עקיבא. באחד הלילות, הוא ראה בחלומו את הפסוק "אור זרוע לצדיק ולישרי לב שמחה", סופי תיבות ר' עקיבה. לכן פסק על פי החלום שכותבים "עקיבה".
עד כדי כך שמח מעניין החלום, שהחליט לקרוא לספרו המפורסם "אור זרוע".
דבר מעניין נוסף הוא שה"חתם סופר" היה מקפיד לכתוב "עקיבה" דווקא. ולמה? משום שרבי עקיבא, התנא האלוקי, נרצח באופן טראגי – שסרקו את בשרו במסרקות של ברזל!
רואים שהחתם סופר חשש מקריאת שם, אפילו במקרה של חכם גדול כמו רבי עקיבא, שנהרג בגיל 120 על קידוש השם.
"השנה לא תגיעו לרשב"י? אנחנו נהיה שם בשבילכם!" לחצו כאן עכשיו למסירת שמכם!
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו