ענקית המדיה תובעת את גוגל: כך מלחמת הבינה המלאכותית מגיעה לבית המשפט
אילוסטרציה (shutterstock)

חדשות

ענקית המדיה תובעת את גוגל: כך מלחמת הבינה המלאכותית מגיעה לבית המשפט

פנסקה מדיה, הבעלים של רולינג סטון והוליווד ריפורטר, טוענת שתקצירי ה AI של גוגל גונבים תכנים ופוגעים בהכנסות, מהלך ראשון שעשוי לשנות את פני האינטרנט

אוריאל פדרמן
הוספת תגובה
ענקית המדיה תובעת את גוגל: כך מלחמת הבינה המלאכותית מגיעה לבית המשפט
אילוסטרציה (shutterstock)
אא

פנסקה מדיה, חברת ההוצאה לאור שמחזיקה בין היתר במגזינים האמריקאיים רולינג סטון והוליווד ריפורטר, הגישה תביעה משפטית נגד גוגל בעקבות שימוש בתקצירי בינה מלאכותית המופיעים בתוצאות החיפוש של החברה. לטענת פנסקה, התקצירים מבוססים על תכנים שנלקחים ללא הרשאה ופוגעים בתנועת הגולשים המגיעה לאתרי החדשות שלה. מדובר בתביעה המשמעותית הראשונה המוגשת על ידי גוף חדשות אמריקאי נגד השימוש ההולך ומתרחב של גוגל בכלי AI, אף כי בשנים האחרונות הוגשו תביעות דומות מצד חברות אחרות כמו Chegg וחברת החדשות המקומית הלנה וורלד כרוניקל מארקנסו.

על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", התביעה הוגשה ביום שישי האחרון בבית המשפט המחוזי של מחוז קולומביה, שם קבע שופט בשנה שעברה כי לגוגל קיים מונופול לא חוקי בתחום החיפוש המקוון. בתגובה רשמית מסר דובר החברה, חוזה קסטנדה, כי תקצירי הבינה המלאכותית נועדו לשפר את חווית המשתמשים, וכי הם יוצרים למעשה יותר אפשרויות לחשיפה של אתרים. לדבריו, גוגל מייצרת מדי יום מיליארדי כניסות לאתרים ברחבי הרשת, ותקצירי ה-AI תורמים להגברת התנועה למגוון רחב של מקורות. עוד הוסיף כי החברה תגן על עצמה מפני ההאשמות שמוגדרות בעיניה כבלתי מבוססות.

במקביל לתביעה, מתרחבת פעילותה של גוגל בתחום הבינה המלאכותית. לחברה יש את ג'מיני, צ'אטבוט המתחרה ב-ChatGPT של OpenAI, והיא שילבה בשנה האחרונה יותר ויותר מאפיינים מבוססי AI בתוך תוצאות החיפוש. כך, במקרים רבים מופיעים כעת תקצירי AI בראש העמוד, המספקים מידע ראשוני לפני הצגת הקישורים לאתרים אחרים. לצד זאת נוספה גם אפשרות להציג תשובות מבוססות בינה מלאכותית לצד דפי החיפוש הרגילים. אף ששני הכלים כוללים קישורים חיצוניים, מו"לים טוענים כי המשתמשים מסתפקים בתקציר ואינם נכנסים לאתרים עצמם.

בתביעה שהגישה פנסקה נכתב כי בכעשרים אחוז מתוצאות החיפוש שבהן מופיעים לינקים לאתרי החברה מצורף גם תקציר מבוסס AI, ושיעור זה נמצא בעלייה מתמדת. עוד נטען כי מאז סוף שנת 2024 ירדו ההכנסות מהפניות לקניות מקוונות ביותר משליש, נתון שהם מייחסים לירידה בכמות התנועה המגיעה מגוגל.

החברה טוענת בנוסף כי גוגל עושה שימוש בתכנים מבלי לשלם עבורם, ובכך יוצרת מצב בלתי אפשרי עבור המו"לים: אם ינסו לחסום את הופעת האתרים שלהם בתוצאות החיפוש יפגעו בעצמם, ואם יאפשרו את השימוש ימשיכו לראות ירידה בהכנסות עקב התקצירים שמייתרים את הצורך להיכנס לאתר. לטענת פנסקה, מדובר ב"מלכוד 22" שמאיים על המשך פעילותה העסקית.

בתביעה מבקשת החברה להוציא צו מניעה שיחייב את גוגל לשנות את דרכי הפעולה שלה, וכן פיצוי כספי. בסך הכול נכללים בתביעה שלושה עשר אתרים השייכים לפנסקה, ובהם וראייטי ובילבורד.

המאבק של חברות התקשורת מול ענקיות הטכנולוגיה אינו חדש. בשנה האחרונה הוגשו שורת תביעות נוספות, ביניהן תביעת ה"וול סטריט ג'ורנל" נגד חברת פרפלקסיטי ותביעת ה"ניו יורק טיימס" נגד OpenAI. בנוסף, בחודש שעבר הודיעה חברת Anthropic כי תשלם 1.5 מיליארד דולר לפשרה עם סופרים בגין שימוש בלתי מורשה בכחצי מיליון ספרים.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי