הרלב"ד בדו"ח מזעזע: עניים נהרגים יותר בתאונות דרכים
תאונת דרכים קשה שהתרחשה בכביש 1 והובילה למותם של שני ילדים ז"ל. (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חדשות

הרלב"ד בדו"ח מזעזע: עניים נהרגים יותר בתאונות דרכים

מחקר של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים חושף את האמת הקשה • בין הסיבות: תשתיות רעועות, חינוך תעבורתי לוקה בחסר ונגישות מוגבלת לתחבורה ציבורית

מאיר פרץ
הוספת תגובה
הרלב"ד בדו"ח מזעזע: עניים נהרגים יותר בתאונות דרכים
תאונת דרכים קשה שהתרחשה בכביש 1 והובילה למותם של שני ילדים ז"ל. (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מציגה תמונה מטרידה: ילדים ואזרחים מהשכבות המוחלשות נהרגים בתאונות דרכים הרבה יותר מאחרים. והמדינה? עדיין לא גיבשה מדיניות שתצמצם את הפערים. המחקר חושף לא רק הבדלים סטטיסטיים - אלא קשר הדוק בין מיקום גאוגרפי, תשתיות רכב ירודות, נגישות לתחבורה ציבורית וחינוך תעבורתי חסר - לבין סיכון חיים ממשי. כך לפי נתוני דו"ח הרלב"ד שפורסמו הערב (חמישי) ב"גלובס".

לפי המחקר, שהתבסס על נתוני השנים 2018-2022, תושבי יישובים באשכול חברתי כלכלי נמוך (1-4) נהרגים בשיעור של פי 1.4 מאשר תושבי אשכולות גבוהים (8-10). כאשר בוחנים את הנתונים בקרב ילדים - הפער מזנק לפי 2.4. מדובר לא רק בנתונים, אלא בקריאת אזהרה: תאונות דרכים הן מהגורמים המרכזיים לתמותת ילדים, בעיקר באזורים מוחלשים.

הפערים זועקים במיוחד בסביבת מוסדות החינוך. על פי בדיקות הרלב"ד, ב-53% מבתי הספר באשכולות 1-4 נמצאו ליקויי תשתית חמורים בסביבת ההגעה, לעומת 4% בלבד באשכולות 9-10. גם תכניות חינוך תעבורתי כמעט ואינן קיימות במגזר הערבי והחרדי. למעשה, הילד הערבי או החרדי עלול לצעוד בכל בוקר לבית הספר בסביבה לא מוארת, ללא מעברי חציה מסומנים, וללא אף מלווה מבוגר.

מעבר לסיכון הישיר בתאונות, מדובר בפגיעה מתמשכת בבטיחות הציבור. איכות הכבישים, שירותי הרכבות וצפיפות התחבורה ירודים משמעותית בפריפריה ובמגזר הערבי, באופן שמוביל לנהיגה לא בטוחה ותגובה איטית של כוחות ההצלה לאחר תאונות. הפרשי זמן מהותיים עד להגעה לבית חולים - עשויים לקבוע חיים או מוות.

ממצאים דומים נצפו במחקרים בינלאומיים. בקנדה ובבריטניה כבר בשנות ה-90 הוכח שילדים משכונות עניות נפגעים יותר מתאונות. בשבדיה נמצא שצעירים משכבות מוחלשות נפגעים פי 1.8 ובאוסטרליה הסיכוי לאשפוז כפול. בישראל? אף לא תוכנית לאומית אחת יושמה.

למרות ההוכחות, התכניות שנכתבו ברלב"ד - לא מומשו. אחת מהן, שהתבססה על הגישה הסקנדינבית של "מערכת בטוחה", דוגלת בהעברת האחריות מהאזרח אל מתכנני התשתיות - מתוך ההבנה שטעויות אנוש הן בלתי נמנעות ויש לתכנן מערכות שמגנות גם על שוגגים. אך בפועל, היא לא תוקצבה ולא קודמה.

יו"ר הרלב"ד יורם הלוי קרא לממשלה ולציבור הרחב לשתף פעולה: "הנתונים מחייבים אותנו לפעול במשותף - רק כך נוכל לצמצם את הפערים המסכני חיים הללו".

 

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי