מגפת התאונות עלתה למדינה 20 מיליארד שקל בשנה שחלפה
רכב נפגע מתאונה. (צילום: GikaPhoto By waraphot / shutterstock)

חדשות

מגפת התאונות עלתה למדינה 20 מיליארד שקל בשנה שחלפה

2024 הייתה השנה הקטלנית ביותר בכבישים מאז 2006 - העלות למשק זינקה, מספר ההרוגים עלה ב-22%, והשאלה היא: היכן מקבלי ההחלטות?

מאיר פרץ
הוספת תגובה
מגפת התאונות עלתה למדינה 20 מיליארד שקל בשנה שחלפה
רכב נפגע מתאונה. (צילום: GikaPhoto By waraphot / shutterstock)
אא

דו"ח חדש שפרסמה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) שופך אור מטריד על ממדי הקטל בכבישי ישראל בשנת 2024 - לא רק בהיבט האנושי, אלא גם מבחינה כלכלית. לפי הדו"ח, עלות התאונות למשק הישראלי הגיעה בשנה החולפת ל-19.6 מיליארד שקל - סכום עתק שמייצג כ-1% מהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג). מדובר בעלייה של 1.7% לעומת 2023, ומעל הכול - זוהי השנה הקטלנית ביותר בדרכים מאז 2006, עם 439 הרוגים, עלייה חדה של 22%.

עיקר העלות הכלכלית מיוחסת לתאונות קטלניות: 4.487 מיליארד שקל ב-2024, לעומת 3.689 מיליארד ב-2023 - עלייה דרמטית, המשקפת את העלייה במספר ההרוגים. גם העלות הכוללת של פגיעות בגוף ובנפש טיפסה ל-1.66 מיליארד שקל. לעומת זאת, העלויות שנגרמו מפציעות קלות ומעורבים שלא אושפזו דווקא ירדו.

הרלב"ד מציינת כי העלות הכוללת כוללת את כל היבטי התאונה - מהנזק הישיר לגוף ולרכוש, ועד ההשפעות הכלכליות הרחבות יותר: טיפולים רפואיים, ירידה בתפוקה, נזקי צער וסבל, עיכובים בכבישים, וטיפול משפטי וביטוחי. החישובים מתבססים על נוהל פר"ת הרשמי של מדינת ישראל, בדומה למודלים מקובלים במדינות אירופה וארה"ב.

ואם נדמה היה ששנת 2024 הייתה קו שפל - הרי שהנתונים מתחילת 2025 כבר שוברים שיאים עגומים: 146 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים עד אפריל - עלייה של 11% מהשנה שעברה באותה תקופה. בין ההרוגים: 48 נוסעים ברכב פרטי, 45 הולכי רגל, 29 רוכבי דו גלגלי, ועוד עשרות נהרגו בכלי תחבורה נוספים - כולל קורקינטים, אוטובוסים ומשאיות.

יו"ר הרלב"ד, יורם הלוי: "העלות חצתה את רף ה-19.6 מיליארד שקל - זה לא רק מספר. זו נורת אזהרה בוהקת. ועדת השרים לבטיחות בדרכים ממשיכה להידחות - וזה בלתי נסבל. חייבים לכנס אותה מיידית. אי אפשר להתעלם עוד מהיקף כזה של אובדן בחיי אדם ונזק לכלכלה".

גם מנכ"ל עמותת "אור ירוק", עו"ד יניב יעקב, אמר: "המדינה נכשלה. לא רק בצמצום התאונות - אלא גם בחשיבה הכלכלית. התאונות גובות מחיר עצום - כלכלי, אנושי ומוסרי. אפשר היה לחסוך מיליארדים - ולהציל חיים - אם המדינה הייתה משקיעה מנגנונים אמיתיים למאבק בקטל".

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי