
רץ בוואטסאפ

עורכת דין לשעבר ויוצרת תוכן מניו יורק הצליחה לעורר דיון סוער ברשתות החברתיות, לאחר שחשפה מדוע היא נמנעת מלטוס עם ילדיה במחלקות יוקרה - גם כאשר באפשרותה הכלכלית לעשות זאת.
בסרטון שפרסמה וסחף אלפי תגובות, סיפרה המשפיענית כי ילדיה גדלים בסביבה מבוססת במיוחד. לדבריה, הם מתגוררים בדירה יוקרתית בניו יורק, לומדים בבתי ספר פרטיים ונהנים מחיי נוחות, אך דווקא בגלל זה היא בוחרת להציב גבולות מסוימים.
לטענתה, טיסה במחלקה ראשונה עלולה ליצור אצל ילדים תחושת עליונות וזכאות כבר בגיל צעיר.
"זה מאותת למוח הקטן שלהם שהם טובים יותר מהאנשים המבוגרים והעמלים האלה", אמרה, כשהיא מתייחסת למצב שבו ילדים יושבים במחלקת יוקרה בזמן שאנשים עובדים חולפים לידם בדרכם למחלקת התיירים.
לדבריה, ישיבה במחלקת תיירים היא דרך לחנך את הילדים לצניעות, להערכה ולבניית אופי.
הדברים עוררו ויכוח רחב ברשת. היו שטענו כי מדובר בגישה חינוכית נכונה שמלמדת ילדים הכרת הטוב והסתפקות במועט, ומנגד היו שאמרו כי אין קשר בין סוג המושב במטוס לבין הערכים שהילד יקבל בבית.
אבל אולי דווקא כאן מסתתרת הנקודה העמוקה ביותר.
היהדות מעולם לא ראתה בחינוך רק אוסף של מילים יפות או שיחות על ערכים. חינוך אמיתי מתחיל בדוגמה אישית. ילד לא לומד רק ממה שההורים אומרים לו - אלא בעיקר ממה שהם מוכנים לעשות למען הערכים שהם מאמינים בהם.
וכאן בדיוק נמצא המסר בסיפור הזה.
הרי אם הורה מסוגל להרשות לעצמו חיים נוחים יותר, ובכל זאת בוחר לפעמים לוותר כדי לחנך את ילדיו לענווה ולהערכה - הילד מבין שיש דברים חשובים יותר מנוחות. הוא לומד שלא כל מה שאפשר לקנות באמת צריך לקבל.
זו אחת המתנות הגדולות ביותר שהורה יכול להעניק לילדיו: היכולת לשמוח במה שיש.
חז"ל לימדו: "איזהו עשיר? השמח בחלקו". בעולם שבו ילדים גדלים לתוך שפע בלתי נגמר, קל מאוד לפתח תחושה שהכול מגיע להם. אבל כאשר ילד רואה בבית גבולות, פשטות והסתפקות במועט - הוא גדל אחרת. הוא לומד להעריך. להודות. להבין שגם דבר קטן הוא לא מובן מאליו.
ומשם מגיע גם היחס לאחרים.
כי ילד שמתרגל לחשוב שכל העולם נועד לשרת אותו, עלול להסתכל מלמעלה על אנשים פשוטים יותר. אבל ילד שגדל על ערכים של צניעות והכרת הטוב, ילמד לראות כל אדם בכבוד. הוא יבין שהערך של אדם לא נקבע לפי הכסף שלו, אלא לפי הלב שלו.
וזה בדיוק מה שהתורה מנסה לבנות בתוך הבית היהודי.
לא רק ילדים מצליחים, אלא ילדים עם מידות טובות. ילדים שיודעים לומר תודה. לכבד מבוגרים. לראות את מי שעובד קשה. להבין שלא כולם קיבלו את אותם תנאים בחיים.
הרי שמירת המצוות בעצמה מחנכת את האדם לעצור רגע מול הרצונות שלו. ברכות מלמדות הכרת הטוב. צדקה מלמדת אחריות לאחר. וכל החיים היהודיים בנויים על רעיון אחד עמוק - האדם לא חי רק בשביל עצמו.
לכן, אולי הדיון האמיתי כאן בכלל לא עוסק במחלקה ראשונה או במחלקת תיירים.
הוא עוסק בשאלה איזה עולם ההורים רוצים לבנות בתוך הלב של הילדים שלהם.
עולם של "מגיע לי", או עולם של תודה.
עולם של נוחות, או עולם של משמעות.
כי בסופו של דבר, הילדים לא יזכרו רק איפה הם ישבו במטוס - אלא איזה בני אדם חינכו אותם להיות.
לחצו כאן לקבלת כל העדכונים, הסיפורים והחיזוקים של ערוץ 2000 בוואטסאפ >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו