יהדות
מן ההאשמה אל השותפות
אשמה היא טבעית - "אתה לא נושא בעול", "בגללך הילד כך". אבל אשמה תמיד מחפשת אשם ומפרידה בין הנאשם לבין המאשים... השפה הנכונה היא שותפות - אנחנו ביחד מול המציאות הזאת.
האשמה מגנה על תחושת חוסר־ערך, האדם מרגיש חסר ערך - לכן הוא מאשים. השותפות מחזירה ביטחון עצמי בוגר ואמתי.
"טובים השניים מן האחד" (קהלת) - לא מחפשים צדק מפריד, אלא שותפות מחברת.
שפת "אני" כחשיפה - לא כהגנה
"אני מרגיש" זו לא רק טכניקה - זו חשיפת הלב. כשאני אומר: "אני כואב כשאני לבד מול העבודה הרבה" - אני לא תוקף, אני פותח את הפצע.
פגיעוּת היא הבסיס לקשר עמוק.
כמו שכתוב: "לב נשבר ונדכה אלקים לא תבזה" - שבירת ההגנות יוצרת חיבור.
להקשיב לאדם - לא רק לבעיה
הבעל או האשה לא תמיד צריכים פתרון, אלא מקום לנשום. הקשבה בונה בסיס בטוח.
השוני בינינו אינו מכשול - אלא השלמה
אחד נוטה להחמיר, השני להקל. אחד מחפש שליטה, השני חומל. אם רואים בזה סתירה - רבים. אם רואים בזה השלמה - מתאזנים.
שלום בית זה חיבור הפכים.
יש אחד יותר פעיל, השני פחות - הפחות פעיל לומד מהפעיל, והפעיל לומד להרפות ממי שיותר נינוח. אנחנו לא מחפשים לכפות אופי - אלא ללמוד אחד מהשני.
"איש ואשה זכו - שכינה ביניהם".
שפה בונה מציאות
מילים הן לא "תיאור", אלא "יצירה". כשאומרים "אנחנו בצוות" - לא מתארים, אלא יוצרים אווירה בריאה, יעילה ומקדמת.
"מוות וחיים ביד הלשון".
קשיים יוצאים מהכלל לא גורמים לפירוד - אלא מראה
אם יש, לדוגמה, אתגר עם ילד מיוחד - זו לא הבעיה. הילד רק משקף את הפערים הקיימים ומעצים אותם.
מציאות חריגה מפעילה "לחצי בסיס" ומעלה למעלה את כל מה שהיה גנוז.
כמו שמלמדים אותנו רבותינו: הניסיון אינו יוצר את הבעיה - הוא מגלה את מה שהיה גנוז בנפש. לכן זהו גם פתח לצמיחה.
הקשבה היא מעשה של אמונה
כשאני מקשיב - אני מאמין שיש בך אמת, גם אם אני לא מסכים.
הקשבה בונה כבוד עצמי לצד כבוד הדדי. המקשיב מעביר מסר לאחר שהוא 'מאמין' בו, ושיש לו צרכים ורצונות אמתיים.
השלום הוא לא היעדר מחלוקת - אלא יכולת להכיל אותה
אם נחכה לא להסכים כדי לדבר - לא נדבר לעולם.
השלום האמיתי הוא לדבר בתוך אי־הסכמה.
יש הרבה נושאים לא־פתורים בין בני זוג, והבריאות בשלום בית היא לדעת להכיל אפילו בלי להכריע.
"דרכיה דרכי נועם" - אפילו כשיש פערים גדולים בגישות ואין הסכמה.
כל שיחה היא בניית בית המקדש
בית אינו נבנה מאבנים, אלא ממילים. כל פעם שבני זוג מדברים בכבוד - הם מניחים אבן בבניין האמונה והבית.
לא בשפת שליטה והאשמה, אלא בשפת שותפות, פגיעות ואמונה.
כשהשפה משתנה - גם המתח מתהפך לכוח מאחד.
ההרגלים הקטנים הם אבני הבניין
לא הערכים הגדולים לבדם בונים את שלום הבית ואת ה"ביחד", אלא דווקא ההרגלים הקטנים: לדעת איך השני אוהב את הארוחה שלו, איך מסדרים את הבית לשבת, איך מתמודדים עם הילדים.
אלו לא "סתם פרטים" - אלו נקודות מפגש של בניין הרגלים משותפים, שיקבעו האם כן או לא יהיה בית של קיימא, בית של עדי עד.
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו