אין מנוחה גם בבית: כך הילדים שלנו משלמים את המחיר הנפשי של המלחמה
בעיות קשב וריכוז. (צילום: Suzanne Tucker/shuttrstock)

בריאות

אין מנוחה גם בבית: כך הילדים שלנו משלמים את המחיר הנפשי של המלחמה

הילד מתקשה להתרכז? מאבד סבלנות? מתפרץ? ייתכן שאתם עושים הכול נכון – אבל נופלים בטעויות שהורסות לו את הביטחון. 10 תובנות שכל הורה חייב לקרוא עכשיו

אלעד צור
הוספת תגובה
אין מנוחה גם בבית: כך הילדים שלנו משלמים את המחיר הנפשי של המלחמה
בעיות קשב וריכוז. (צילום: Suzanne Tucker/shuttrstock)
אא

המציאות הביטחונית המורכבת, האזעקות התכופות, תחושת האיום המתמשך - כל אלה יצרו בשנתיים האחרונות עומס רגשי רב על ילדי ישראל. אך עבור ילדים עם קשיים לימודיים והפרעת קשב - מדובר במכפלת התמודדות, כמעט בלתי אפשרית. הלחץ גובר, המערכת מגיבה באיטיות - וההורים נותרים לעיתים קרובות לבד, מול שאלות שאין להן תשובה פשוטה: האם להפעיל לחץ? לשחרר? להיאבק במערכת? לחפש טיפול נוסף?

לצד האתגרים, הורים רבים מודים בדיעבד: גם אנחנו טעינו. ובתקופה כל כך רגישה - כל טעות עשויה להעמיק את הפער. הנה עשר טעויות מרכזיות, והדרכים להימנע מהן.

טעות 1: הליכה לאיבוד בין אנשי מקצוע

כאשר מתעורר חשד לבעיה, הנטייה המובנת היא לרוץ למיטב המומחים - דידקטיים, פסיכולוגים, נוירולוגים. אך לעיתים, דווקא ריבוי האבחונים יוצר בלבול.

ההמלצה: להתחיל בהתייעצות ראשונית ממוקדת - רופא ילדים, יועצת בית-ספר, או מאבחן בכיר. לאחר מכן, יש לבחור בקפידה את סוגי האבחונים הנדרשים, ולבצעם בסדר נכון ומתואם.

טעות 2: מתמקדים ב"הקלות" - ושוכחים את הילד

אבחונים יקרים מסתיימים לעיתים בקלסר שמעלה אבק. ההורים - וגם בית הספר - מתרכזים רק בהתאמות הנגזרות ממנו, ומתעלמים מההבנה העמוקה של הילד.

ההמלצה: ללמוד לעומק את הדוח. לזהות את דרכי החשיבה והלמידה הייחודיות של הילד, ולבנות תכנית תמיכה אמיתית בהתאם.

טעות 3: חוסר תיאום בין הגורמים

כאשר יש כמה אנשי טיפול, אך אין תיאום ביניהם - הילד נותר באמצע. אבחון אחד לא מתקשר לשני, וההורים קורסים תחת העומס.

ההמלצה: מינוי "מנהל מקרה" - דמות שמרכזת את האבחונים, מגשרת בין הגורמים, ובונה תכנית חינוכית-טיפולית אחידה וברורה.

טעות 4: השארת הילד מחוץ לתמונה

הילד עובר אבחונים, מטפלים בו - אך לא באמת מסבירים לו מה קורה. התוצאה: חרדה, ניכור, התנגדות.

ההמלצה: להסביר בפשטות, בשפה מותאמת גיל, מה האבחנה, מה המשמעות, ומה הוא הולך לקבל. שיח פתוח יוצר שותפות ומפחית התנגדות.

טעות 5: רחמים - במקום גבולות

הורים רבים, בצדק, חשים חמלה מול הקושי של ילדם. אך התוצאה היא לעיתים ויתור - שדווקא מחליש את הילד.

ההמלצה: לגלות אמפתיה, אך להציב גבולות. להאמין בילד, לאתגר אותו בגבולות יכולתו - ולתת לו להאמין בעצמו מחדש.

טעות 6: מפקחים - במקום מחזקים

עבור ילדים עם קשיי למידה, שיעורי בית הופכים למלחמה. ההורים - מפקחים, מענישים, כועסים.

ההמלצה: להכיר בכך שהקושי אמיתי. לשבח את המאמץ ולא רק את ההישג. לבנות שגרה, מקום קבוע, והפסקות יזומות. והכי חשוב - למצוא תחום שבו הילד מצליח, ולחזק אותו שם.

טעות 7: חוסר יעד, חוסר תקווה

כשאין מטרות - אין התקדמות.

ההמלצה: להגדיר עם הילד יעדים קטנים, מעשיים, מדודים. הצלחה קטנה מובילה לעוד אחת - וכך בונים אמון.

טעות 8: ציפיות מופרזות ממערכת החינוך

במערכת עמוסה, לא תמיד המורה יזכור את הדוח של ילדכם.

ההמלצה: להבין את מגבלות המערכת, לקבוע פגישות ברורות עם הצוות, ולהציב מטרות מדידות. השינוי יקרה - אבל לאט.

טעות 9: עימות עם בית הספר

כעסים, אכזבות - ואיבוד שיתוף הפעולה.

ההמלצה: לשמור על דיאלוג מכבד, משתף וענייני. ואם קשה - להיעזר בגורם שלישי: מורה להוראה מתקנת, פסיכולוג או יועץ מלווה.

טעות 10: ההורה שוכח את עצמו

התשה, עייפות, תחושת בדידות - אלה מנת חלקם של הורים רבים.

ההמלצה: אל תשארו לבד. חפשו מסגרות תמיכה, קבוצות הורים, וובינרים. טפלו בעצמכם - כדי שתוכלו להמשיך לטפל בילדכם.

במציאות הנוכחית, כשהלחצים חורגים מכל גבול, דווקא התמדה, גמישות רגשית והבנה עמוקה של הילד עשויים להוביל לפריצת דרך אמיתית. לא כל בעיה תיעלם, אך כל ילד יכול לפרוח - אם רק יסייעו לו, נכון.

להמשך קריאה <
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי