רשת הונאות חדשה נגד הצרכן הישראלי: מודעות פייק לקסטרו ו-"MAKEUP" שולפות מידע
הקבלה לכאורה על הקופסה המזויפת. (צילום: השימוש בתמונה נעשה על פי סעיף 27א בכפוף לחוק זכות היוצרים. בעל זכות היוצרים זכאי לבקש את הסרת הסרטון מ- [email protected])

כלכלה

רשת הונאות חדשה נגד הצרכן הישראלי: מודעות פייק לקסטרו ו-"MAKEUP" שולפות מידע

התקפות התחזות עדכניות, שמועברות ברשתות חברתיות, מנסות לשדוד פרטי כרטיס אשראי של צרכנים תמימים - וברשויות כבר מזהירים בהתאם

עמית רוזנברג
הוספת תגובה
רשת הונאות חדשה נגד הצרכן הישראלי: מודעות פייק לקסטרו ו-"MAKEUP" שולפות מידע
הקבלה לכאורה על הקופסה המזויפת. (צילום: השימוש בתמונה נעשה על פי סעיף 27א בכפוף לחוק זכות היוצרים. בעל זכות היוצרים זכאי לבקש את הסרת הסרטון מ- [email protected])
אא

בצל המתיחות הביטחונית והתחושות הלא פשוטות בציבור, עולים לראש סדר היום ניסיונות התחזות חדשים - הפעם דרך מודעות שנראות כאילו יצאו מקמפיין רשמי של קסטרו. המבצע: "עד 80% הנחה", הלוגואים אותנטיים (אפילו ישן שאינו בשימוש כבר שנים) והתחושה - אמיתית. אבל זה רק חלק מהטריק.

כתובת האתר - שאינה castro.com - היא הסימן המחשיד הראשון. ובאתר עצמו? אין זכר למועדון הלקוחות הרשמי, המוצרים נמכרים במחירים מגוחכים (15.98 ש"ח לחולצת פולו, למשל) והמערכת כולה נועדה להוביל צעד-צעד אל דבר אחד: מסירת פרטי האשראי של הלקוח.

הזמנה שלא מגיעה - וחשבון שמתנפח

לקוחות רבים מתארים כיצד נפלו בפח. ענת, לדוגמה, סיפרה שהגיעה לאתר דרך מודעת פייסבוק: "הכל נראה אמין. רק המחירים נראו נמוכים מדי. ברגע האחרון עצרתי לבדוק". ימית, לעומתה, כבר הספיקה למסור פרטים - וחברת האשראי הצליחה להשיב לה את כספה תוך שלושה ימים, אחרי חיוב של 830 ש"ח.

"MAKEUP" עם קופסה מסתורית - וניחוח של הונאה

הונאה נוספת שרצה בימים אלה מתחזה לאתר קוסמטיקה בשם MAKEUP. בפוסטים ממומנים מופיעים סיפורים מרגשים: "אמא שלי פוטרה בגלל בעיה בריאותית, אז אני מגלה לכם סוד של העובדים". הקישור מוביל לאתר חיצוני, והסיפור - מפתה: מלאי ישן שנמכר ב-12 שקל בלבד, בקופסה מסתורית שמגיעה עד הבית.

אבל ככל שבוחנים לעומק, העסק מתפורר. אותם סיפורים - מנוסחים שונה, אבל זהים במהותם - מופיעים תחת פרופילים שנראים מזויפים. התמונות מציגות מוצרים של מותגים יוקרתיים - קליניק, נארס, טום פורד - אבל אין אף סימן לחברה אמיתית שמוכרת אותם.

גם התגובות לחשודות: מוטי שואל "איך עובדת המשלוח", מיכאל לוי מספר על חוויה נשית בשמו, וליזה מנולטו כותבת בעברית מתורגמת ש"היו לה הרבה ספקות". ישראלים פשוט לא מדברים ככה. כל הסימנים מצביעים על זיוף מתוחכם אך שקוף למי שעוצר לרגע ומביט.

תגובת קסטרו: נלחמים בתופעה

בחברת קסטרו אישרו לאחרונה כי מדובר בהתחזות מלאה, שאין לה קשר לחברה, וציינו כי הנושא הועבר לטיפול מערך הסייבר הלאומי. הציבור מתבקש לוודא כי הוא גולש רק דרך האתר הרשמי של החברה, ולהימנע מכל רכישה או הקלדת פרטים באתרים זרים.

גולשים - זהירות בדרכים

התחזות למותגים מוכרים הפכה לאחד הכלים המרכזיים בארגז הכלים של רמאי הרשת. דווקא משום שהמודעות מעוצבות היטב, בעברית שיווקית ובצירוף סיפור אנושי - הנטייה להאמין גוברת. אך האותיות הקטנות, הדומיין החריג, המחיר הלא הגיוני - כל אלה צריכים להדליק נורה אדומה.

הציבור מוזמן לגלות ערנות, לדווח לרשויות, ולא למסור פרטי תשלום בלי לוודא היטב מול מי הוא עומד. כי מבצע ב-12 שקל, יכול לעלות ביוקר.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי