
מענה ההלכה העולמי

לכבוד היקר והנעלה שלום רב,
מה ששאל על אודות מה שמבואר בספרנו "ילקוט יוסף" על הלכות השכמת הבוקר, שמותר מן הדין לגעת במלבושיו קודם נטילת ידיים שחרית. ויכול גם ללכת להתפנות קודם הנטילה גם באופן שישן קודם חצות. וכתבנו: "יש המתחסדים עם קונם והולכים על פי פסק תורת הקבלה, ונוהגים להניח ליד מיטתם כלי עם מים ונוטלים ידיהם תחילה ותבוא עליהם הברכה. אך אם מרגיש שצריך מאוד לנקביו, אין לו להחמיר על עצמו ולשהות עד שיטול ידיו, אלא יתפנה קודם שלא יעבור על איסור 'בל תשקצו', אך יזהר שלא יגע באבריו מה שלא הכרחי עד שיטול ידיו". ושואל על זה, הרי בגמרא אמרו יד לעין - תיקצץ" וכו'.
עיין שם בהערה שהבאנו קושיא זו, והסברנו לפי מה שכתב ה"לחם משנה" שלדעת הרמב"ם אין רוח רעה לפני נטילת ידיים שחרית מצויה בינינו, והוא כעין רוח רעה של שביתא וזוגות שנתבטלו בזה הזמן, וכמו שכתבו התוספות, וכן כתב המהרש"ל בספרו "ים של שלמה", וכן כתב המהר"ם בן חביב, [והביא] הוכחה ממה שאמרו בגמרא "יד מסמא יד" וכו', ובזמן הזה לא ראינו ולא שמענו מעולם שמי שנגע בעיניו או באוזניו קודם נטילת ידיים שחרית שנסתמא [נתעוור] או שנעשה חירש, וכן הוכיח הגאון רבי חיים חזקיהו מדיני, בעל ה"שדי חמד", בשו"ת "מכתב לחזקיהו". וכן כתבו ה"אליה רבה", ו"מחצית השקל" בשם הרב "דמשק אליעזר" שאין רוח זו מצויה בינינו בזה הזמן, ועיין עוד ב"הליכות עולם" (חלק א', פרשת תולדות באות א' בהערות).
וכאשר מורים לציבור את ההלכה עדיף להורות להם שילבשו את הבגדים ויתפנו קודם הנטילה, ורק אחר כך יטלו ידיהם. זאת, משום שעל פי רוב בבוקר צריכים להתפנות ולא יכולים להשהות את עצמם, אלא אם כן אדם התפנה באמצע הלילה קודם שקם, שייתכן שלא דחוק להתפנות, שאז יוכל להחמיר ליטול ידיים קודם שיתפנה, ולברך על נטילת ידיים.
וכך היה מנהגו של מרן אאמו"ר זיע"א, שאם היה נוטל ידיו סמוך למיטה לא היה יכול לברך כי הרי הוא נצרך לנקביו, לכן רק לאחר שהתלבש ונפנה לצרכיו היה נוטל ידיו ומברך קודם הניגוב. ועדיף לנהוג כדברי הפשטנים וכנזכר, מאשר להחמיר כדברי המקובלים וליטול ידיים ליד המיטה ולהכנס לספק ברכה שאינה צריכה אם יברך בנטילה השנייה.
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו