לקראת שבת
בשבת זו, שבת פרשת נשוא, הביא הרב אושרי אביכזר מעשה עתיק ממשכנות הצדיקים, וניסח מתוכו מסר נוקב לימינו - על כסף, טהרה וברכה.
כך סיפר: אדם אחד, שבאמתחתו עסקים שאינם נקיים, ביקש להתברך מפי האדמו”ר הקדוש רבי ישראל מרוז’ין. הוא הניח בפני הצדיק מכתב ובצידו ערמה נכבדה של שטרות כסף - למען "מוסדות התורה", כלשונו. הצדיק, באצילותו, קיבל את המכתב, ברך את האיש - אך את הכסף השיב אליו.
האיש ניסה להסביר: “זה בשביל הרב, בשביל התורה והחסד”. אך הרבי פנה אליו בלימוד: “האם אתה מכיר את מסעות ישראל במדבר?” - “כן, מנחליאל לבמות”, ענה. והרבי הוסיף: “כתוב ‘וּמִמִּדְבָּר מַתָּנָה’. חז"ל לימדו: כשאדם נותן מתנה, יש לבדוק - האם הוא ‘מדבר’. האם הוא נקי, טהור, כמו המדבר, שלא נגעה בו יד אדם. רק ממתנה כזו אפשר לקבל ברכה. אחרת - תוותר.”
הרב אביכזר עצר כאן והפנה את תשומת הלב לפרשה: “פרשת נשוא מלמדת אותנו על מצוות הווידוי - אך דווקא בהקשר של גזל. לא נאמר ‘והתוודו’ על לשון הרע, על חילול שבת, על עריות - אלא דווקא על גזל. מדוע? מפני ששורש כל חטא - הוא גזל.”
לדבריו, "הגמרא בתענית (ט') מלמדת ש’בעוון גזל - הגשמים נעצרים‘. ובמסכת בבא קמא (ק"י) - ‘הגוזל את חברו אפילו שווה פרוטה - כאילו נוטל את נשמתו’. גם בדור המבול, מלאי עוונות מכל הסוגים - החתימה על דינם הייתה דווקא על הגזל."
ומהי משמעות הגזל האמיתית? כאן מביא הרב את דברי ה’שפת אמת’: "כל עבירה - היא גזל. לאו דווקא גזל ממון. כשאדם משתמש בכוחות שה' נתן לו - דיבור, עיניים, ידיים, מחשבה - ומשתמש בהם לרעה, הוא גוזל את עצם החיים שקיבל מהבורא".
לדוגמה: אדם שמדבר לשון הרע - גוזל את כוח הדיבור. אדם שמסתכל באיסור - גוזל את ראייתו מהתכלית. אדם שמבזבז את חייו על הבל - גוזל את החיות שניתנה לו.
ומכאן, מצוות הווידוי בתורה קשורה דווקא לגזל - כי הגזל הוא יסוד לכל חטא. כשאדם חוטא - הוא לוקח דבר שאינו שלו, כוח שניתן לו לשם מטרה - ומנתב אותו נגד אותה מטרה.
הרב אביכזר סיים במסר אקטואלי־רוחני: "היום יותר מתמיד, כל אדם צריך לבדוק את עצמו. מאין בא הכסף? האם העסקים נקיים? האם אין פינה של שקר או עוול מאחורי המטבעות? ואם כן - אל תביאם לבית ה'. אל תבקש ברכה מכסף שאין בו קדושה. 'וּמִמִּדְבָּר מַתָּנָה' - רק ממקום נקי, טהור, שיד אדם לא נגעה בגזל - רק משם תצמח הברכה."
ולא רק בממון - גם בנשמה. נשתמש בגוף שלנו, בבריאותנו, בכוח ההשפעה שלנו - למצוות, לחסד, ללימוד תורה. נקדש את הכוחות שה' הפקיד בידינו - ולא נגזול אותם מהתכלית.
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו