
כלכלה

הצל הכבד של המבצע הצבאי "עם כלביא" והמעבר למשק חירום משפיעים לא רק על התודעה הלאומית - אלא גם על דפוסי הצריכה של מיליוני ישראלים. נתונים עדכניים שמפרסמת חברת שב״א (שירותי בנק אוטומטיים), מצביעים על ירידה של 26.9% בהיקף ההוצאות בכרטיסי אשראי - בתוך שבוע אחד בלבד מאז פרוץ הלחימה עם איראן.
היקף השימוש בכרטיסי אשראי ירד ל-7.4 מיליארד שקל בלבד, לעומת 10.1 מיליארד שקל בשבוע שקדם להסלמה.
הנתונים משרטטים תמונה חדה:
בתי קפה, מסעדות ומזון מהיר: ירידה של 37.7%, עם הוצאה כוללת של 489.9 מיליון ש"ח בלבד.
הלבשה והנעלה: התרסקות של 69.2% - מ-594 מיליון ל-182.9 מיליון ש"ח בלבד.
דלק ונסיעות: ירידה של 28% עקב צמצום התנועה.
מוצרי חשמל ואלקטרוניקה: ירידה של 32.78%, כאשר תחום זה נותר פתוח אך רשם היעדר ביקוש מהותי למוצרים שאינם חיוניים.
תעופה: ירידה של 57.33% בהיקף העסקאות - ביטוי ישיר להשבתת השמים ולביטול טיסות המוני.
במקביל, גם עולם הרכישות המקוונות הושפע מהמשבר: צריכה באתרים ישראלים ירדה ב-26%, בין היתר בשל מחסור בשליחים, זמני המתנה ארוכים וסגירת עסקים. משלוחים מחו"ל נעצרו כמעט לחלוטין עם סגירת המרחב האווירי.
בין מגזרים ספציפיים שנרשמה בהם עלייה:
רשתות המזון: זינוק של 21.1% - ל-1.6 מיליארד ש"ח, ככל הנראה בשל הצטיידות מואצת.
קצביות, דגיות ומעדניות: עלייה מתונה של 7% - עם דפוס קנייה שנשען על אוכל טרי וזמין.
לעומת זאת, רשתות הפארם, שנשארו פתוחות, דיווחו על ירידה של 16.81% - מ-286 ל-238 מיליון ש"ח. גם כאן, הקניות ממוקדות בעיקר במוצרים חיוניים, ולא מעט חנויות הגבילו רכישה של מזון תינוקות או צמצמו תוקף מרשמים, כדי לשמר מלאי.
הנתונים משקפים מעבר חד לצריכה מתגוננת: הציבור נמנע מהוצאות מיותרות, חושב פעמיים על כל רכישה - ומעדיף להתרכז במזון, ביטחון אישי ואספקה מיידית. התוצאה: הוצאה כוללת גבוהה יותר מזו שנרשמה בשבוע הראשון של מבצע "חרבות ברזל" - אז עמדה על 6.5 מיליארד ש"ח בלבד - אך פרופיל ההוצאה שונה בתכלית.
המסקנה בשלב זה:
הישראלים עברו למוד חירום - גם בארנק. פחות בילויים, פחות פינוק - והרבה יותר אחריות צרכנית.
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו