השתקפות שמיים – והצצה לנשמה: פלא הבריאה שגורם לכולנו לעצור
מדבר המלח, בוליביה. (צילום: Nataly Regina/shuttrstock)

יהדות

השתקפות שמיים - והצצה לנשמה: פלא הבריאה שגורם לכולנו לעצור

מדבר המלח הענק בבוליביה מושך אלפי מטיילים, אבל בעיניים של יהודי - זה לא רק נוף. זו מראה שמזכירה מי אנחנו, ומה התפקיד שלנו כאן.

עידו לוי
הוספת תגובה
השתקפות שמיים – והצצה לנשמה: פלא הבריאה שגורם לכולנו לעצור
מדבר המלח, בוליביה. (צילום: Nataly Regina/shuttrstock)
אא

בגובה של למעלה מ־3,600 מטרים מעל פני הים, באזורים הנידחים של דרום-מערב בוליביה, שוכן אחד הפלאים הגדולים של הבריאה: סאלאר דה אויוני - מדבר המלח הרחב והמרהיב ביותר על פני כדור הארץ. לא מדובר רק באתר תיירות מדהים, שמושך אליו המוני מטיילים מרחבי העולם - ובפרט חיילים משוחררים מישראל - אלא גם במקום שמעורר יראת כבוד, תהייה קיומית, ותחושת קטנות האדם אל מול ההוד וההדר של הבריאה.

ים שלא היה, מלח שנשאר

הסאלאר - שמשתרע על פני יותר מ־10,000 קילומטרים רבועים - נוצר לפני אלפי שנים, כאשר אגם פרהיסטורי ענק התייבש והותיר אחריו שכבות מלח בעובי של מטרים. התוצאה: מרבד לבן, צח כשלג, שמתפרס עד האופק. בתקופות מסוימות, כאשר גשמים מציפים את פני השטח, הופך המדבר כולו למראה עצומה, מחזירה אור - כמו שמיים שמשתקפים בארץ.

בין לבין, כלי רכב נוסעים כמו באוויר, בני אדם עומדים "על הרקיע", ותמונות אינסטגרם של תיירים הופכות את האתר לאחד הפופולריים והפוטוגניים בעולם.

השתקפות העולם - או השתקפות הנפש

אך יש גם מי שמתבונן במראה אחרת. עבור המטייל שבלבו נר יהודי בוער, המראה הזה אינו רק הרקע המושלם לצילום - אלא מראה שדורשת מחשבה: מהו אותו יופי שנראה אינסופי? מה מסמל מרחב שכולו אור ולובן - ואיך כל זה מתחבר לעבודת ה' ולעולמו הרוחני של האדם?

חז"ל מלמדים כי כל מה שברא הקב"ה בעולמו, לא ברא דבר לבטלה. גם פלאי טבע, שבעיני רבים נראים כבזבוז של מרחב או עוצמה - נועדו "להשכיל את הלב ולפתוח את העין".

המלח - כוחו של החומר הממעט בעצמו

במובנים רבים, סאלאר דה אויוני הוא משל למתח שבין החומר לרוח. הרי מהו מלח אם לא יסוד פשוט, גולמי - שאין לו טעם בפני עצמו, אך הוא מה שמבליט את טעמם של שאר המרכיבים? הוא הלבן הצח - אבל גם המר, החריף והמעורר. הוא החומר שבלעדיו כל מאכל "תפל", אך כאשר יש ממנו יותר מדי - הכל נהרס.

כמו כן האדם: כשהוא בטל, כשהוא יודע את מקומו, כשהוא כמו מלח - הוא הופך את עולמו למתובל, מדויק, מלא משמעות. אך כשיש בו גאווה, עודף, שאיפה לשלוט ולא לשקף - הוא חונק את התוצאה, ומאבד את עצמו.

רבי ישראל מסלנט היה נוהג לומר ש"כשם שעל המאכל להיות מתובל - כן על האדם להיות ממולח, אך לא מלוח מדי". ובמילים אחרות - ההשתקפות שבסאלאר איננה רק של שמיים, אלא גם של מידות, מוסר וענווה.

ראייה נקייה - כפשוטה וכמשמעה

רבים מהמבקרים בסאלאר מעידים על תחושה רוחנית עמוקה: דממה רועמת, יופי עוצר נשימה, והיכולת להרגיש כאילו נגעת בשמים. הרקע הבוהק, כמו קלף חלק לפני כתיבה, מזמין כל אדם לכתוב את מסעו הפנימי - לבחון את חייו באור אחר, ולהזכיר לעצמו את השורשים שמחברים אותו למעלה.

בתורת החסידות נלמד כי "העולם הזה הוא מראה הפוכה" - כלומר, המציאות שאנו רואים בעיניים אינה אלא השתקפות חלקית, גשמית, של אמת עמוקה יותר. ואם בעולם הזה יש מקום שכולו מראה, הרי שזהו מקום שבו דווקא רגלי הבשר והדם עשויות להביא את הנפש לגבהים של תפילה.

והמסקנה - להביט בלובן

בעידן שבו הכל נמדד לפי לייקים וזוויות מצלמה, הסאלאר מציב אתגר הפוך: לא להצטלם - אלא להסתכל. לא לבלוט - אלא לשקף. ובעיקר - לזכור, שגם בלב המדבר, במרחב הכי לבן ופשוט, בורא העולם משאיר את חותמו.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי