
יהדות

ביום רביעי הקרוב, י"ד באייר, יציינו ברחבי העולם היהודי את פסח שני - מועד עתיק יומין, שפחות מוכר בציבור הרחב, אך נושא מסר עמוק ועכשווי: תמיד אפשר לתקן.
פסח שני נולד בעקבות פנייתם של קבוצת יהודים אל משה רבנו, בתקופת המדבר. מדובר היה באנשים שהיו טמאי מתים בזמן פסח - ולכן, על פי ההלכה, לא יכלו להשתתף בהקרבת קרבן הפסח, כפי שציוותה התורה. אך אותם אנשים לא ויתרו.
בפנייה נרגשת שאלו את משה: "למה ניגרע?" - מדוע שנודר מהזכות להשתתף בעבודת הקודש, רק מפני שהיינו טמאים?
משה פנה אל ה', והתשובה לא איחרה לבוא: כל מי שהיה טמא או בדרך רחוקה - יוכל להקריב את קרבן הפסח בדיוק חודש לאחר מכן - בי"ד באייר. מאז, נקבע בתורה מועד נוסף ונדיר: פסח שני.
כיום, כשבית המקדש חרב ואין אפשרות להקריב קורבנות, נהוג לציין את פסח שני באופן סמלי בלבד:
אך עיקרו של פסח שני איננו טקסי - אלא חינוכי ומוסרי. לדבריהם של רבים מגדולי ישראל, המסר המרכזי הוא פשוט: גם מי שפספס - יכול לחזור. גם מי שטמא, מרוחק או נכשל - לא נדחה. "לא יידח ממנו נידח" - עיקרון שמלווה את עם ישראל לאורך הדורות.
בספר "הזכירה" בשם כתבי האר"י הקדוש, מובאת סגולה עתיקה וייחודית ליום זה - עבור אדם שירד מדרך התורה:
"כשם שהלבנה הזו בערה בתנור אש, כך יבער לבו של פלוני בן פלונית שיצא לתרבות רעה - שיהפוך לבו לשמיים, לטובה."
לאחר מכן, מניחים את הלבנה בקבר של צדיק.
דווקא בעידן של חיפוש עצמי, תחושת החמצה וריחוק - פסח שני מציע לכולנו רגע של תקווה. זהו מועד שבו התורה עצמה מכירה בכך שיש מצבים של קושי, של חוסר מוכנות, של ריחוק - אך במקום לסגור את הדלת, היא פותחת מועד ב'.
בהיסטוריה של עם ישראל, פסח שני הוא המקרה היחיד שבו ניתנה הזדמנות נוספת למצווה שזמנה חלף - לא מכוח הנסיבות, אלא מתוך אהבת ה' לעמו.
וכפי שנהגו רבים לומר לאורך הדורות: אם התורה נתנה פסח שני - גם בחיים יש "פסח שני". תמיד יש אפשרות לשוב. תמיד יש דרך חזרה. השאלה היא רק אם נהיה מוכנים לבקש: "למה ניגרע?"
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו