פיילוט ביטחוני חדש? המגעים על עתיד רצועת הביטחון בדרום לבנון
צה"ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה"ל)

חדשות

פיילוט ביטחוני חדש? המגעים על עתיד רצועת הביטחון בדרום לבנון

בזמן שבישראל מדגישים כי אין כוונה לנסיגה כוללת, בוושינגטון מתקדמים מגעים למתווה שיכלול נסיגה מוגבלת מאזור מצומצם והעברתו לאחריות צבא לבנון, בכפוף לבחינת תוצאות המהלך.

עמית רוזנברג
הוספת תגובה
פיילוט ביטחוני חדש? המגעים על עתיד רצועת הביטחון בדרום לבנון
צה"ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה"ל)
אא

במקביל להצהרות הדרג המדיני כי ישראל אינה מתכוונת לסגת מרצועת הביטחון בדרום לבנון, מתנהלים בוושינגטון מגעים מתקדמים לגיבוש מתווה שיכלול נסיגה ישראלית מוגבלת מתא שטח מצומצם והעברתו לאחריות צבא לבנון.

המתווה, שנדון במסגרת סבב השיחות החמישי בין ישראל ללבנון בתיווך אמריקני, נועד לשמש כפיילוט שיבחן את יכולתו של צבא לבנון להשתלט על השטח, למנוע את חזרת חיזבאללה ולשמור על היציבות הביטחונית. בישראל מגדירים את האזור המיועד כשטח שטוהר באופן יסודי מתשתיות ומנוכחות של ארגון הטרור, כאשר חלק ממנו ממוקם מדרום לנהר הליטני.

על פי ההבנות המתגבשות, לאחר יציאת כוחות צה"ל מהאזור ייכנס אליו צבא לבנון, בעוד ארצות הברית תפקח על יישום ההסכמות באמצעות כוחותיה באזור. גורם ישראלי בכיר מסר כי ההתקדמות במגעים נעשית באופן מדורג וזהיר, והבהיר כי אם המהלך יוכיח את עצמו, תיבחן אפשרות להרחיבו לאזורים נוספים.

לצד ההתקדמות, מספר סוגיות מהותיות עדיין מעכבות את השגת ההסכם. בין היתר קיימת מחלוקת על היקף השטח שממנו תיסוג ישראל, כאשר לבנון דורשת נסיגה רחבה יותר מזו שישראל מוכנה לקבל בשלב הראשון. מחלוקת נוספת עוסקת בגבולות המדויקים של תא השטח, כשישראל מבקשת לצמצם ככל האפשר את היקף הנסיגה בתוך הקו הצהוב.

גם קצב יישום המהלך נותר במחלוקת. בישראל מעוניינים לבצע כל שלב רק לאחר בחינה של יכולת צבא לבנון למנוע חדירה מחודשת של חיזבאללה, על רקע החשש במערכת הביטחון מהסתמכות על הצבא הלבנוני בלבד לשמירת היציבות באזור.

סבב השיחות הנוכחי, שנערך במשך שלושה ימים במחלקת המדינה האמריקנית, צפוי להסתיים היום. הצדדים שואפים להגיע להבנות שיאפשרו את הפעלת הפיילוט, ובמקביל להעביר מסר כי ההסדרים בגבול מתקדמים במסגרת הידברות ישירה בין ישראל ללבנון, ללא השפעה של איראן או של חיזבאללה.

בתוך כך, בימים האחרונים פורסמו דיווחים סותרים באשר לנסיגה ישראלית שכבר יצאה לדרך. בעוד בכיר אמריקני טען בשיחה עם רויטרס כי ישראל החלה לסגת מחלקים בדרום לבנון, גורמי ביטחון בכירים בישראל הכחישו זאת והבהירו כי צה"ל טרם נסוג מאף שטח ברצועת הביטחון. בישראל לא שוללים כי הפרסומים נועדו להגביר את הלחץ במסגרת המשא ומתן.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי